Mrs
    Hej!
    Jag läser första året på naturvetenskapsprogrammet och det har blivit dags att välja kurser inför åk 2. Jag har redan valt att jag ska gå natur/natur och läsa franska steg 4 men nu börjar jag bli kluven för hur jag faktiskt ska välja. Jag är duktig i franska och har chans att nå högt betyg, däremot är jag också intresserad av psykologi men då måste man också läsa filosofi för att få 100 poäng. Det jag egentligen vill är att läsa psykologi i trean men jag tror inte att det finns möjlighet till det tyvärr. Det jag vill fråga är om det är värt att faktiskt välja franska istället för att läsa psykologi och filosofi? Detta leder till att jag kan välja mellan engelska 7 och matte 5, som jag inte heller har någon aning om vilket som passar mig bäst. Frågan är också vilken kurs som jag får ut mest av. Många säger att det är värt att läsa engelska men på samma gång känner jag att jag inte tycker att det är superkul/svår ibland, ibland har jag också svårt med matte även fast jag tycker att det är kul. Engelskan får man väl ändå i det yrket som jag tänker mig - läkare. (Klargör att jag vill ha full merit!)

    Det går väl att läsa kurser på gymnasiet utöver programmen? T.ex läkarprogrammet och en 4-veckors kurs psykologi?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om jag var i "dina skor" skulle jag valt franska 4 och engelska 7 för att tjäna Meritpoäng>>>

    matte 5 ger också meritpoäng men jag skulle prioriterat franska och engelska; detta för att språken är svårare att läsa på egen hand än t.ex matte (tycker i alla fall jag); dessutom behöver man god engelska i alla yrken och franska kan också vara till stor nytta i olika yrken. I matte finns det en bra sida för självstudier www.matteboken.se

    Psykologi kan man också läsa på egen hand, utanför skolan: låna böcker på biblioteket. Betyg i psykologi från gymnasiet krävs ej för att kunna läsa psykologi på högskolan; däremot krävs det högt meritvärde (på gymnasiala betyg), därför att annars så kommer man inte in pga hård konkurrens.

    Gör man högskoleprovet, har man stor nytta av språkkunskaper bl a i engelska; och av mattekunskaper, så om du på ngt sätt kan läsa både franska4, eng7 Och även matte5, skulle jag rekommendera det, och att du läser psykologi på egen hand vid sidan av skolan ...;)