Jenny
    Hej! Född 1999, gått handel- och administrationsprogrammet med godkänd utgång. Skulle vilja arbeta som djurvårdare och undrar hur jag lättast går tillväga för att bli kvalificerad djurvårdare? Skola, skola mm

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    vänd dig både till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och till de yrkeshögskoleutbildningar som finns inom det aktuella område; ex. utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, ibland.

    Sök även jobb inom djurvård, alla jobb du kan komma på att söka... och fråga på arbetsförmedlingen om du kan få praktik hos en arbetsgivare inom det aktuella område; detta för att tjäna in arbetslivserfarenhet/erfarenhet för att senare kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Vänligen
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny; kika också gärna på olika yrken inom Djursjukvård. du kan kanske fundera på att söka utbildningar på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet - ex. läsa för att bli Djursjukskötare.

    Det kan bli svårt att med din bakgrund hitta ett sätt att utbilda dig till kvalificerad djurvårdare, därför att det finns utbildning på gymnasieskolans Naturbruksprogrammet (NB), - inriktning Djur. som utbildar till djurvårdare och påbyggnadsutbildning finns på yrkeshögskolan, som i första hand tar in sökande som redan har grundutbildning från gymnasiet eller från Komvux (inom djurvård), och den utbildning har inte du; det är för sent för dig att söka till gymnasiet och komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund, alltså när du redan har gymnasiekompetens, är det små chanser att få yrkesutbildning på komvux. De flesta komvux har inte själva Djurvårdare-utbildningar, utan köper platser hos de få kommuner som erbjuder sådan utbildning (det är dyrt och komvux säger sig inte ha råd - och pga det är endast Grundskola som är "rättighet för folket" i Sverige, är det lätt för komvux att neka erbjuda eller köpa plats på gymnasial nivå).
    Du bör givetvis försöka "gå" via komvux och vänd dig också till personal på yrkeshögskolan. Dock, kan du tyvärr få svar på båda ställen att de inte kan hjälpa dig. Då återstår alternativen

    1. att söka jobb som okvalificerad djurvårdare (på nivå1) - där arbetsgivare bestämmer om du kan få jobb utan djurvårdar-utbilding och utbildar dig på arbetsplatsen "lära sig genom att Göra", gå bredvid ngn som kan jobbet och lära sig den vägen (kan blir svårt att få anställning pga det kan finnas flera sökande som har läst NB, djurvård på gymnasiet eller på komvux)

    2. försöka bli behörig till SLU och söka universitetsutbildning inom djurvård
    3. se om ngn passande utbildning finns på folkhögskolorna. Exempel på utb. inom folkhögskola -
    folkhogskola.nu/sok-skolor/Varmlands-lan/Klaralvdalens-folkhogskola/Kurser/2019ht/natur-och-faunavard

    folkhogskola.nu/sok-skolor/Vastmanlands-lan/Hastsportens-folkhogskola/Kurser/2019ht/hastkunskap-hastskotare

    och

    folkhogskola.nu/sok-skolor/Kronobergs-lan/Grimslovs-folkhogskola/Kurser/2019ht/safari--vildmark.