Ida
    Hej.
    Nu för tiden finns det en oändlighet av olika skolor, kurser och program som erbjuds. Det verkar inte vara svårt för en institution att få ge ut ett diplom tex. Vissa skolor betalas av staten och andra tar betalt per termin och är då inte studie berättigad.

    När man sitter och tittar på olika utbildningar, har ni något tips för hur man ska bedöma skolan? Möjligheter att få jobb efteråt, självklart beroende på vad man utbildar sig inom.

    Jag tittar på vissa utbildningar inom pedagogik. Som samtalsterapeut tex, humanova verkar vara privat, Hur kan man mäta den mot tex Somenbygdens Folkhögskola som erbjuder 2 årig utbildning till 12-stegs pedagog. Förutom att det är olika program och man lär sig olika vägar, hur kan man bedöma det intyg/betyg/diplom etc som man får. Och hur bedöms det på arbetsmarknaden?

    Tack!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ida,

    du har rätt. Det finns många olika utbildningar och det är många ggr svårt att bedöma kvalité på dem.

    Utbilningar inom Yrkeshögskola - står under Myndigheten för yrkeshögskolans bedömning; de håller hög kvalité och har mycket bra "statistik på arbetsmarknaden", dvs nästan alla får jobb.

    Folkhögksolorna kontrolleras också och borde hålla OK kvalité på sina utbildningar.

    De privata utbildningar där man måste betala och inte har rätt till Studiemedel - här är det upp till dig själv att bedöma.
    Arbetsgivare tänker olika.
    Många ggr är det också personliga egenskaper, kontakter och "tur" som avgör om man får jobb.

    Du nämner Samtalsterapeut - och inom det område finns det många "tunga"/långa högskoleutbildningar - t.ex Socionom /som rätt så kort utbidning, på endast 3,5 år... inom högskola är det inte en lång utbildning, för att psykolog läser man till i fem år, t.ex/ - så om man ska på arbetsmarknaden konkurrera mot legitimerade Psykoterapeuter - som har läst på högskolenivå i tio år på heltid..? då undrar jag om man egentligen har någon rimlig chans?

    Visst finns det några få som lyckas att med kort utbildning /några veckor eller månader på en privat skola/ få jobb som samtalsterapeut /ofta dock inom "egen verksamhet" som egenföretagare för att kommuner eller landsting anställer inte utan en edigen högskoleutbildning som Samtalsterapeut/ - men de är inte många. Då har man personlig "karisma", de rätta kontakterna eller ren och skär "tur" - och det är OK... dvs "vinnaren tar allt" - går en privat verksamhet "runt" ekonomiskt, om man har förmåga att attragera de betalande kunderna, så är det OK.

    Det går inte att redovisa för vad varje privat arbetsgivare skulle tycka och tänka och vilka utbildningar de föredrar... Vill man ha "sitt på det torra" rekommenderar vi i första hand högskoleutbildningar, yrkeshögskoleutbildningar och utbildningar på folkhögskolorna; även KKU, konst- och kulturutbildningar står under Myh, Myndigheten för Yrkeshögskola´s kontroll.

    Bästa hälsningar

    SYV