Diana
    Hej!

    Jag studerar för tillfället på två olika komvux, både distans och lektioner (Competens, Nti). När jag väl ska börja söka till universitet inför höst, kommer mina betyg då laddas upp på hemsidan automatiskt eller måste jag manuellt göra det själv? Har läst runt och kollat upp lite, vissa komvux skolor ska tydligen vara anslutna till antagning.se och automatiskt lägga upp mina betyg när jag väl börjar söka. Men vet inte om jag uppfattat detta rätt.

    En annan fråga är kommer mitt gamla och nya betyg laddas upp eller kommer mina gamla F ersättas med de nya betygen från komvux? T. ex har jag fått F på internationella relationer och istället börjat läsa biologi 1 på komvux, kommer dessa då bytas ut? Förstår inte riktigt hur mitt gymnasiebetyg kommer se ut efter komvux.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    du har rätt i att "vissa komvux" och många (men inte alla gymnasieskolor) är anslutna till BEDA (gemensamma Betygsdatabasen). Än så länge är det frivilligt för skolorna att ansluta sig.
    Bra att tänka på följande - när du gör ansökan på www.antagning.se - se om du kan "komma åt" info om dina betyg där... dvs på "mina sidor" på Antagning.se. Annars kan du ju alltid själv ladda upp betygen manuellt. Men om du ser att de syns där redan, behöver du inte ladda upp samma betyg... :)
    Mycket viktigt! senast sista dag för komplettering måste alla dina betyg vara Antagning.se tillgängliga och det är ditt ansvar att se till att det blir så.

    Ang. hur dina betyg kommer att se ut - kan inte jag svara på utan att veta många olika "detaljer" i din situation.
    Om du fick Examensbevis på gymnasiet, kommer inget ändras i det dokumentet. Nya betyg blir i så fall tillägg till ditt examensbevis. Vilka kurser som räknas in i ditt jämförelsetal i så fall? Finns många regler kring det; rätt krångligt att förklara alla de olika möjliga varianter. Bättre om du pratar med syv på komvux om just din betygssituation.

    Om du ej fick examensbevis på gymnasiet - och har gjort planering mot examensbevis på komvux, kommer du (om du uppfyller kraven) få Examensbevis från komvux. Det är i så fall det nya dokumentet, som den kommer se ut när du får det - som antingen dyker upp på din inloggning på Antagning.se eller så laddar du upp det själv.

    Vänligen
    ANNA