Carolina
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2017 och har sedan dess läst in ett par meriterande kurser och övrigt på komvux. EX. är M5, och moderna språk upp t.o.m. steg 3 som jag läst in. Nu undrar jag, ifall jag beställer en ny betygskopia, om de ämnena kommer synas i dokumentet OCH ifall de räknas med i mitt snitt för när jag söker till högskola/universitet.

    Tusen tack på förhand!
    • Julia : Har du EXAMENSBEVIS eller studiebevis - från gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina,

    om du har Examensbevis från gymnasiet, kommer inget att ändras i dokumentet "examensbevis"; du skickar med Examensbevis + de övriga betygen till Antagning.se och Antagning.se räknar fram ditt meritvärde - separat till varje alternativ du söker på högskola/universitet (om det är Olika krav på särskild behörighet till de olika alternativen).

    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej! Ja, det är examensbevis jag har. Kan man alltså inte ersätta vissa kurser från examensbeviset med de man läst in på komvux?
    • Julia : Just det. Det stämmer. Man kan inte ta bort kurser från ett Examensbevis. för att höja meritvärde - kan man antingen få Högre betyg i samma eller i motsvarande kurser, exempelvis om man får högre betyg i Matematik 1a (än man i sitt examensbevis har i Matematik 1b eller 1c), kommer betyget i matte 1a räknas in i stället för betyget i matte 1b eller 1c; Eller så läser man kurser som ger meritpoäng (då kommer meritpoängen Och betyg i de Nya kurser som ger meritponäng räknas in); om man saknar Särskild behörighet - exempelvis krävs Kemi 2 betyg om man ej har det i sitt examensbevis, kommer betyg i den kursen räknas in. - Nya betyg i övriga kurser påverkar inte meritvärde; de räknas inte in, alls. I självaste dokumentet Examensbevis ändras inget.
    • : Okej. hm... En specific fråga kanske, men jag förstår att Naturkunskap 2 kan ersättas av BI 1, KE 1 OCH FY 1? Jag har nämligen läst BI, KE OCH FY, men programmet jag vill in på kräver Naturkunskap 2. Om jag läser in Naturkunskap 2, kan det då ersätta de 3 kurserna? Då eftersom ni skrev att man kan få högre betyg i "motsvarande" kurser.
    • Julia : Nej, det går tyvärr inte göra som du föreslår. "Motsvarande kurser" är det i 2 fall: om man har betyg i "gamla kurser" som t.ex man har betyg i Matematik D - då kan man ersätta det betyget i Matematik 4. Då det ej går att få betyg i de "gamla kurser" sedan juli 2016, kan man "ersätta" dem med betyg i Motsvarande nya kurser. Ett annat alternativ är inom Matematiken: Har man betyg i svårare spår, kan Antagning.se räkna in betygen i "motsvarande kurser" i lättare spår; exempel - i stället för matte 2c eller 2b kan man räkna in betyget i matte 2a. Men kurser i fysik, kemi och biologi kan man inte ersätta med kurser i naturkunskap. Den så kallade "ersättningsmöjligheten" - kanske fel namn... - kanske borde man hitta på ett bättre namn, men det menas alltså att man slipper lära naturkunskap 2 om man har betyg i fysik1a, kemi 1 och biologi 1. Kanske kan Antagning.se räkna in ÄVEN betyget i nk2, alltså inte i stället utan tillsammans med... det kan inte uteslutas att de kan göra så, om det skulle höja ditt jämförelsetal. Exempel; om du har lägre betyg än A i fysik1a, kemi1 och biologi 1 och får betyget i naturkunskap 2 (som krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutb.) som är Högre än betygen i de naturvet.ämnena - så kanske kan det nk-betyget bli inräknat Också; dock blir höjning liten (därför att betygen i de andra tre kurserna inte försvinner, utan "står kvar").
    • : Tackar! Då förstår jag! Ja, tyvärr så blir ju höjningen liten om man räknar in den, men även det lilla kan gå länga vägar för mig. :) Tusen tack igen. Ska försöka boka tid hos en SYV i kommunen då jag har en massa fler frågor.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer