Esther
    Hej,
    Jag har nyss tagit studenten och funderar på att göra en prövning för att höja mitt betyg i matte 1b från ett D. Jag undrar vad som händer om jag inte skulle lyckas höja betyget eller till och med få ett lägre betyg än D. Hur påverkar det min meritpoäng i betygskvot BI och BII? Kommer jag ändå att ingå i kvot BII men med ett lägre betyg än mitt studentbetyg? Påverkas studentbetyget, dvs. kvot BI, negativt om jag skulle få ett lägre betyg vid omprövningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Esther,

    jag vill börja med att råda dig göra prövning i Matematik 1a i stället. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a än i 1b. I dokumentet "Examensbevis" kommer inte ändras ngt., oavsett om du gör prövningar, läser nya kurser eller gör ngt. annat.

    Flera betyg i samma kurs
    Har man flera betyg i samma eller i en "motsvarande kurs" (matte 1a blir här "motsvarande" 1b) är det det Högre betyget som gäller.

    Urvalsgrupper
    Om du redan nu är Behörig till den högskoleutbildning du vill söka till, alltså Utan kompletteringar är BEHÖRIG, prövas du med det meritvärde som du har på examensbeviset i i BI, direktgruppen.

    I BII kan du hamna endast om du genom komplettering Höjer ditt meritvärde. Och då prövas du i BII samtidigt som du prövas i BI (men i BI prövas du alltid med det meritvärde som du har på ditt examensbevis; med kompletteringar prövas du i BII, kompletteringsgruppen); att höja betyget i en kurs som ingår i ditt examensbevis är också en komplettering.

    Om du Har i ditt examensbevis betyget i matte 2b, kan du göra prövning i matte 2a och i fall det blir högre betyg, kommer även det ingå i "komplettering".
    Om du i ditt examensbevis inte har betyget i matte 2, kan du få meritpoäng för godkänt betyg i matte 2. Du kan i så fall söka läsa matte 2a på komvux. Om din komvux inte erbjuder läsa matte 2a, kan du läsa 2b och sedan försöka göra prövning i matte 2a.
    Som sagt, har man flera betyg i samma (eller i motsvarande kurser) är det Högre betyget som gäller.

    Om du ej höjer ditt meritvärde genom att läsa kurser eller göra prövningar - blir det som om du inte läste de kurser och inte gjorde prövningar. De nya betygen kommer i så fall ej räknas in, över huvudet taget.
    Det är inte alls farligt att låta Antagning.se ha tillgång till alla dina gymnasiala betyg; vi rekommenderar att alltid se till att alla gymnasiala betyg syns på din inloggning på "antagning.se" om du söker till högskoleutb. i Sverige - detta för att Antagning.se räknas till din fördel: endast de betygen som Måste räknas in + de betygen som Höjer ditt meritvärde räkans in.

    Studie- och yrkesvägledare