Stella
    Hej!

    Jag undrar om det är möjligt att bli "vanlig" läkare efter att man har gjort lumpen och blivit arméläkare. Om man har full naturbehörighet, räcker då den kunskapen man får via armén för att kunna jobba på sjukhus som läkare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stella,
    frågor om utbildningar inom Försvarsmakten, måste vi hänvisa till Försvarsmaktens Rekryteringslinje >>. Deras E-post är [email protected]
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    nu har jag pratat med en sakkunnig på Försvarsmedicincentrum, som säger att FM utbildar själva /inom det medicinska området/endast "på lägre nivåer" som ex. Sjukvårdare. Och att sjuksköterskor och läkare rekryteras till FM när de redan är utbildade inom "det civila", dvs "vanliga" läkarprogrammet måste man komma in på och ta examen från.
    För sjuksköterskor, säger den sakkunnige, räcker inte att bli en "vanlig sjuksköterska" utan FM kräver att man har påbyggnadsutbildning till Specialistsjuksköterska, för att kunna bli aktuell för anställning inom försvarsmakten i Sverige. Det är i alla fall det som gäller idag, den 31 juli 2018. Vilka förändringar som kan i framtiden inträffa - vet man inte...

    Hej igen, vi fick idag svar från Rekryteringen inom Försvarsmakten - var god läs deras svar,nedan:
    "Sjukvårdare inom FM - det är en militär befattning och alltså inte en högskoleutbildning som skulle leda till en läkarlegitimation. För att kunna jobba som läkare i Försvarsmakten så utbildas man utanför Försvarsmakten och söker sedan ett jobb som läkare under jobb.forsvarsmakten.se under ”Lediga jobb”."

    Det är alltså tyvärr Inte möjligt att få utbildning till läkare inom försvarsmakten.