Matilda

    Hej! Jag är 19 år och har precis tagit studenten. Har under stora delar av mitt liv tänkt att jag vill bli läkare men då jag inte tyckt om matte, fysik eller kemi valt att läsa samhällsprogrammet på gymnasiet istället för natur. Jag älskar biologi dock. Jag har nu efter gymnasiet kommit in på sjuksköterskeprogrammet då jag tänkte att det också verkar kul. Men jag börjar mer och mer fundera på hur jag ska göra. Är såå kluven. Har bra betyg, typ 21.80 så skulle ju komma in på läkare om jag tar ett tekniskt basår först. Men kan verkligen inte bestämma mig. Har läst på så mycket om de olika yrkena och tycker verkligen om de på olika vis. Kan du/ni hjälpa mig med något tips eller nåniting. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer en mycket svår fråga för oss att svara på..

    Om du vill läsa ett basår så är det ett Naturvetenskapligt basår, där det även ingår biologi, du behöver läsa, inte ett tekniskt.
    Ang. vara säker på att komma in på läkarprogrammet, så kan man inte vara det - inte ens om man har det absolut högsta möjliga meritvärdet, som är 22,5 (detta för att en situation kan uppstå att platserna räcker inte ens till sökande med högsta betyg och då kommer platserna fördelas genom "lottning" - slumpen får avgöra).
    Du skriver om att du inte är så förtjust i kemi och fysik men du - för behörighet - behöver få godkända betyg i fysik2 och kemi2 (och i biologi 2 och i matematik 4); inom läkarutbildningen kommer du komma i nära kontakt med ämnena kemi och fysik... så det kan bli ett problem, om du inte gillar de ämnena.

    Som sjuksköterska kan man vidareutbilda sig till t.ex Barnmorska, Specialistsjuksköterska  inom olika områden ... Sjuksköterskor kan också jobba på många olika arbetsplatser, bl.a på skolorna - som Skolsköterska; man kan också jobba som  Uroterapeut eller som Transplantationskoordinator.

    Det är ditt beslut att ta, men utifrån det du skriver i din fråga - så tycker jag att du kan mycket väl påbörja läsa till sjuksköterska; om du hinner och orkar, börja samtidigt läsa kemi, fysik, biologi och/eller matematik - upp till matte 4, på gymnasial nivå. du kan t.ex söka distans- eller kvällskurser på komvux i de ämnena. om du sedan bestämmer dig att söka till läkarprogrammet - så har du behörighet; och du kan söka till läkarprogrammet under tiden du läser till sjuksköterska; i fall du kommer in på läkarprogrammet - kan du i så fall byta från sjuksköterskeprogrammet till läkarprogrammet; det blir också lättare att läsa på läkarprogrammet om du avklarar en del av sjuksköterskeprogrammet.
    OBS! studiemedel för eftergymnasiala studier (från CSN) kan man få i max 6 år, 12 terminer... så risken finns att det ej räcker för hela läkarprogrammet (om man sedan innan har tagit studiemedel).