Stella
    Hej! Jag är väldigt sugen på att plugga till läkare när jag har slutat gymnasiet. Jag vet dock att det blir väldigt tufft.
    Nu sista året i 9:an hade jag runt 250 i meritvärde och var nöjd med det.
    Jag vet att dem betygen inte skulle räka långt på läkarlinjen. Så om jag inte får högsta betygen på gymnasiet finns det andra vägar att gå för att komma in på läkarlinjen? Jag kommer läsa NANA på gymnasiet så jag vet att jag får behörighet, men sen??
    Hur kan jag komma in om jag inte har betygen som krävs??

    MVH
    Stella

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Stella!
    Vad kul att du redan nu har en plan.

    Betygen på högstadiet spelar ingen roll för vad du vill studera senare på universitet.
    Det är precis som du skriver, gymnasiebetygen som du söker med.
    Läkarlinjen är en svår utbildning att komma in på, så du behöver därför bra betyg (A).
    Om du inte får så höga betyg så kan du alltid skriva högskoleprovet, det är en möjlighet för dig att också bli antagen, du kan söka läkarlinjen med reslutat ifrån högskoleprovet.

    Här kan du läsa mer om högskoleprovet och hur det fungerar.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare