Anton
    Hej!
    Jag har i hela mitt liv velat komma in på läkarprogrammet och har verkligen kämpat för det. Jag har läst upp mina betyg men det verkar som det är låst där och landar på 18,90. Jag får inte tag i något gymnasium som kan pröva mig i idrott. Jag har också gått på en folkhögskola och där har jag en 4:a. Jag har precis börjat på ett äldreboende och läste lite att Linköpingsuniversitet har alternativt urval genom arbetslivserfarenhet vilket jag får genom det jobbet. Vad tror ni här på fråga syv att det här kommer att gå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    det är bra att du kämpar för ditt mål.
    Bra också att du började jobba inom vården; enligt info på liu.se/artikel/sarskilt-urval-medicinska-fakulteten så kräver de (i alla fall som bestämmelserna är just ni) minst 2 års arbetslivserfarenhet inom vården plus ett giltigt högskoleprovsresultat.
    Om du började inom vården ganska nyss, så dröjer det ett tag innan du får ihop 2års arbetslivserfarenhet.
    ***
    Fortsätt söka var du kan göra prövning i Idrottskursen. Fortsätt också göra högskoleprovet varje höst och vår. OBS! resultat på högskoleprovet är giltigt i fem år; har man flera giltiga hp-resultat, är det det högsta som gäller.
    Vi håller tummarna för dig!
    Vänligen
    ANNA

    • Anton : Tack för det! Men folkhögskoleomdöme ger ingenting till ansökan till läkarprogrammet?
    • Mikael : Men omdöme om Grundläggande behörighet prövas man i BF-urvalet ("betyg från folkhögskolan", så att säga).