Niki
    Hej, jag går nu det samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet men vill senare bli läkare, därför kommer jag komplettera med ett tekniskt basår efter studenten. Min fråga är då vilken kvotgrupp jag söker in i, jag kommer antagligen inte söka in på betyg utan göra högskoleprovet och då söker jag väl precis som alla andra? Söker jag från komvux med mina betyg förstår jag att jag hamnar i en annan urvalsgrupp, men om jag söker direkt från högskoleprovet har jag väl samma chanser som någon som kommer direkt från gymnasiet?
    Tack för svar /Niki

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Niki

    så som reglerna ser ut idag:
    prövas alla behöriga sökande som har ett giltigt resultat av högskoleprovet i HP-urvalsgruppen, oavsett vilka betyg de har (från vilken skolform mm). I HP-urvalsgruppen konkurrerar man med en Siffra upp till 2.0... den som har 2.0 kommer in först, den som har lägre resultat - sen... och så vidare så länge platserna räcker.

    Samtidigt kan du också prövas i en eller flera betygsgrupper. I ditt fall tror du kommer att prövas i BII-urvalsgruppen, kompletteringsgruppen.
    För varje ny urvalsgrupp får du en ny chans att komma in, så det är bra, dvs fördelaktigt för dig som sökande, att prövas i så många olika urvalsgrupper som möligt.

    Hälsningar

    Mikael SYV