aa
    Jag börjar sista året samhällskunskap nu till höst, men jag vill komma in på läkarprogrammet med högskoleprovet efteråt. Fattas behörigheter i sådana fall som jag måste komplettera med, eller kan jag bara söka rakt in med högskoleprovet förutsatt att jag har skrivit tillräckligt högt på provet?

    Om jag nu måste läsa till behörigheter (fysik, biologi, matte osv), vad har jag för möjligheter att göra det? Endast basår eller kan jag läsa in på komvux och folkhögskola med? Jag har också hört att man kan läsa in kurser antingen betygsgivande eller endast behörighetsgivande? Om det nu är så, vad finns det för för- och nackdelar med att läsa betygsgivande mot endast behörighetsgivande?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om du gör högskoleprovet ökar det eventuellt dina möjligheter att bli antagen. Men du saknar ändå den särskilda behörigheten för läkarprogrammet.

    Särskild behörighet

    Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13).

    Det kan du läsa in på antingen komvux eller som du skriver på ett naturvetenskapligt basår. Det finns på olika basår på flera universitet du kan hitta samtliga utbildningar på antagning.se .
    Om du vill söka till kurserna på komvux kontaktar du din hemkommun.

    Angående betygsgivande är jag osäker på vad du menar? Behörighetsgivande kurser är att läsa kurserna som du behöver för att bli behörig.

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare