Anton
    Hej! När man har gått igenom läkarutbildningen och en stund efter vill man gå specialistutbildning. Hur gör man den? Går man på en skola eller utbildar man sig på ett sjukhus eller vad? Ska man ta studielån för den här sortens utbildning också eller hur fungerar det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Anton!

    Man kan inte direkt efter läkarutbildningen söka ST-tjänstgöring för att bli Specialist. Man måste först genomgå AT-tjänstgöring på minst 18 månader (men ofta längre, upp till 24 månader). Efter det och godkänt AT-prov kan man ansöka om Läkarlegitimation.

    Det är först efter det att man får sin Läkarlegitimation som man kan söka ST-tjänster. Det finns olika varianter på hur ST-tjänstgöring kan gå till. Man kan ha ST-tjänst på heltid eller på deltid. En möjlig variant är att man jobbar som "vanlig läkare" på halvtid och utbildar sig till specialist-läkare på halvtid. I så fall tar det 10 år innan man blir specialist för att det tar 5 år på heltid.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Läs om ST_tjänsgöring på Socialstyrelsens hemsida och vid frågor kontakta Socialstyrelsen.

    • Anton : Ja, precis man gör AT innan man går vidare till specialist. Då går man på universitet med tentor osv eller hur?
    • Mikael : För detaljerad info om ST-tjänstgöring vänd dig till Vänd dig till: Sveriges läkarförbund och till Svenska Läkaresällskapet.