Arbetande
    Jag tänker plugga till sjuksköterska hösten 2019 men behöver komplitera naturkunskap 2. Jag ska även ut och resa och kan inte börja på kursen förrän den 1 April. Jag vill helst ta en 10 veckors kurs, men jag såg att den kursen slutar 8 dagar efter sista kompliterings dagen. Är det möjligt att skicka in betyget trots att sista dagen för komplitering har varit eller måste jag ta en 5 veckors kurs istället?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Theodor!
    Man bör komplettera i tid.
    Att få komplettera senare kan gå, men det är upp till antagningsgruppen på just det lärosäte att bevilja dispens; det görs rätt så sällan. Som regel, har man ingen chans, om man ej kan komplettera i tid.
    Men du kan kontakta Antagningsgruppen/antagningsenheten på just det lärosäte dit du i förstga hand vill söka och fråga om de tror de skulle bevilja dispens och ta emot komplettering senare än sista kompletteringsdag.

    Hälsningar
    D:

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag håller med Daniels svar. Vill bara förklara hur du får tag på kontaktuppgifter till Antagningsgruppen på lärosätet. Se om kontaktuppgifter hittas på lärosätets hemsida; om inte - ring till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 och tel.tid vardagar kl.9-16) och fråga om de har kontaktuppgifter till antagningsgruppen till just "ditt" lärosäte; om inte - ring till lärosätets växel och fråga om de kan koppla dig till antagningsgruppen via telefon eller om de kan ge dig e-postadress till antagningsgruppen.
    Vänligen
    Julia syv