Ellen
    Hej! jag jag är sugen på att bli lärare. Men har lite svårt att bestämma mig för vilken ålder jag vill undervisa. Jag är just nu mest sugen på mellanstadiet pga det känns mest optimalt just nu. Men hade ändå kunnat tänka mig att bli ämneslärare. Det jag undrar är om jag skulle utbildar mig till ämneslärare på högstadie-nivå, kan jag då även undervisa mellanstadieelever, eller hur ser det ut?

    Jag vill gärna plugga på ett universitet med bra avtal när det gäller studier utomlands, och jag undrar om det är stor skillnad på vad universiteten i Sverige har att erbjuda. Då jag sett på bland annat Umeå har bra utbyte med universitet i ex Australien

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    HEJ ELLEN,
    det är allt som oftast Konkurrens om utbytesplatserna, dvs att utbyte erbjuds, ja, men det är inte alla som anmäler sig som får åka på utbytes-termin, utan man ska "vinna i konkurrensen" om en sådan plats. Det som bedöms är tidigare studieresultat + hur man motiverar varför just Du ska bli utvald till att åka på en utbytestermin eller på ett utbytesår.

    Ang. behörighet för grundskolelärare
    Tråkigt nog är det jättesvårt att ge klara besked. Grundskolelärarutbildningar är "under översyn". Du får själv höra med Skolverket, ex. ring deras Upplyssningstjänst (tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar och tel.nr är 08-527 332 00) och be att få prata med någon som är expert på Lärarlegitimationer.
    När det är lärarbrist får "vem som helst" undervisa i vad som helst, verkar det som, tyvärr. :(

    Behörig är en läraren som har rätt sort legitimation, dvs för "rätt åldersgrupp" och i "rätt ämne", men legitimationen kan sedan utvidgas/utökas/breddas. För att Skolverket ska kunna "bredda" den redan utfärdade legitimationen, bör fler studier på högskolenivå påvisas eller så kan man hävda att man är nu "mer behörig" pga arbetslivserfarenhet (dvs om man undervisar under längre tid för "fel" åldersgrupp, kan Skolverket sedan bedöma att läraren nu, de facto, blev behörig att undervisa även för den åldersgruppen) - så fick jag det förklarat för mig av en sakkunnig; eller i alla fall det är så som jag har fattat det som...
    Det är rätt krångligt med lärarutbildningar och lärarbehörigheter.
    Du får gärna prata med studievägledare på lärarhögskolorna.
    ***
    Tänk också på att du kan senare ändra dig - och kanske vill helst undervisa i andra ämnen eller för andra åldersgrupper... men du vet inte om ännu idag... :) Det går alltså inte att gardera sig för all framtid. Och de regler som gäller idag kan också ändras i framtiden. :(

    Summan av kardemumman
    Mitt råd är att du söker till lärarprogrammet som bäst motsvararar de önskemål som du har idag och att vi hoppas på det bästa och håller tummarna!