Erik
    Hej. Nu var det så att det har varit riktigt körit här i slutet på terminen. Massor med prov, inlämningar och redovisningar. Iaf så var det så att vi skrev ett prov i Datorteknik förra veckan men när alla har skrivit klart provet och lämnat in så kommer ett meddelande på edwise några timmar senare att läraren har fått klagomål om fusk och därför måste ALLA skriva om provet nu. Han hotar dessutom att ge F i kursen till dom som han säger sig veta har fuskat men inte skriver provet. Nu undrar jag om han verkligen kan ge någon F i en kurs för att någon påstår att man fuskat? Han sa ingenting under lektionen utan det var endast efter som vi fick veta att vi skulle skriva om det. Enligt mig så borde han inte kunna ge någon F i en kurs utan konkreta bevis på att man har fuskat alltså att man blir påkommen under fuskande stund men jag vet inte riktigt.
    • Milla : Vi har undersökt frågan och jag skriver nu ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik!

    Mycket tråkigt att det har varit riktigt "körigt" i slutet på terminen.

    Jag ska kolla med en sakkunnig vad det finns för "regler och paragrafer" och bevis-kravet för fusk på prov... men...

    ... jag tänker också så här: om du har kunskaper ska det inte vara ngt problem att kunna visa upp de kunskaperna. Det är bara att skriva om provet och se det som extra träning (t.ex inför högskoleprovet och andra kommande prov - på de eftergymnasiala utbildningar på högskola eller yrkeshögskola eller fortbildning inom arbete som du kommer att behöva skriva i framtiden).

    Exakt vad som hände och varför läraren tror att några har fuskat kan inte vi veta här på Fråga SYV. Det kan t.ex hända att några svar på en eller flera uppgifter blev väldigt lika varandra, vilket kan också hända av en slump. Som sagt, jag vet inte alls vad som skulle ha hänt, men - har man kunskaper, ska det inte vara något större problem att kunna påvisa att man har de kunskaperna. Läraren kan t.ex göra muntligt prov med varje elev separat och be eleven förklara hur hen tänker kring olika uppgifter (vilket vanligtvis görs vid Prövningar). Denna metod garanterar att eleverna verkligen förstår (eftersom de kan förklara) - men det kräver mycket tid av läraren... tiden som kanske inte finns tillgänglig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp på något sätt och jag lovar att återkomma i fall vi kommer fram att vi har ngt. mer att säga om saken.

    L. :)

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: varken sig Skollagen eller Gymnasieförordningen reglerar i detalj hur misstankar om fusk bör hanteras. Det som gäller är att varje skola bör ha egna lokala rutiner på den punkten. Det är rektor som är ytterst ansvarig.

    Som elev, har du rätt att få veta vilka lokala rutiner som finns. Om det inte står på skolans hemsida, fråga din mentor (klasslärare) eller rektor på ditt program. Rektor måste kunna uppvisa de lokala regler och rutiner som gäller för den aktuella skolan.

    I praktiken blir det så att man som elev bör så långt det är möjligt "rätta sig efter" det som läraren säger. Om det inte går eller om du känner dig orättvist behandlad, vänd dig till rektor på ditt program.

    Är man som elev inte är nöjd med rektors agerande, kan man klaga ännu högre upp: beroende på om det är en kommunal eller en fristående skola är det olika "övre instanser" som man kan vända sig till. Till slut kan man vända sig också till Skolinspektionen, som är en Myndighet som utför tillsyn på skolorna.

    Hoppas mitt svar förklarar vad reglerna säger. Du kan nu själv bestämma vad du vill göra.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare