Signe

    Hej! Jag är lärare i svenska och engelska som vill bli bibliotekarie. Jag har i min lärarutbildning en del litteraturhistoria( kanske 30 HP och en 7.5 poängskurs i ben och ungdomslitteratur. Jag tänker att jag ska läsa några kursen på distans för att komma närmare biblioteket. Var ska jag börja? Bibliotekskubskap? Informationsteknik? Mer litteratur? Vad är viktigast i yrket? Och vad finns som kurs på distans? Tacksam för råd! Mvh Signe?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! På Framtid.se/bibliotekarie

    finns uppgifter om vilken utb som bibliotekarie brukar ha: kandidat eller magisterexamen i biblioteks-& informationsvetenskap- kontakta gärna studievägledare på de aktuella program för info om vilka kompletteringar du behöver göra.

    Studie- och yrkesvägledare

    Att komplettera utb mot ett nytt yrke är, allmänt sett, en svår fråga. Som regel söker man till den nya utb på vanligt sett och om man blir Antagen- ansöker om tillgodoräknande av tidigare utb., och får svar från de utb.ansvariga om man kan hoppa över några delar av utb eller inte.

    • : Hej igen. Jag undrar, vad är denna sidas syfte? Svaret var inte direkt ett svar.
    • Milla :

      Din fråga är för svår för en allmän studievägledare att svara - du måste vända dig till specialist: studievägledare på det programmet som utbildar i biblioteks och informationsvetenskap; det är som när man går till en allmän läkare på en vårdcentral och med vissa medicinska problem kan man få hjälp direkt och med andra - får man remiss till specialistläkare... på samma sätt sorterar vi frågorna. Så, syfte med den här sidan är att snabbt få svar Eller få svar Vart man behöver vända sig för att få svar. För övrigt, är yrket Bibliotekarie ej reglerat, alltså får arbetsgivare anställa vem de vill; erfarenhet visar dock att för det mesta anställer arbetsgivare med kandidatexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Ang kandidatexamen får varje lärosäte bestämma rätt mycket själva; ingen annan än Studievägledare på just den institutionen kan därför ge rätt svar till dig. Och du kan få lite olika svar på olika lärosäten trots att de utbildar till samma yrke.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,

    jag kan förklara lite mer ingående varför du måste vända dig till studievägledare på just den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen (om du vill ta ut kandidatexamen). Det finns endast generella ramar för kandidatexamen, men sedan är det upp till varje lärosäte: högskola eller universitet och inom dem - upp till varje institution att svara på frågan Exakt vilka kurser som måste ingå.
    I Sverige finns det endast ett mindre antal de så kallade REGLERADE YRKEN, och Lärare är ett av dem (legitimation krävs). Men de flesta yrken är i Sverige Icke-reglerade; där det blir i princip (i vissa fall - helt) upp till varje arbetsgivare att anställa vem hen tycker blir bäst.

    Som Milla SYV har skrivit i en kommentar till din fråga, så är det Ofta personer med kandidat- eller magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap som i Sverige anställs som bibliotekarie, men det kan finnas exempel när personer med andra utbildningar fick anställning som bibliotekarie, t.ex med journalist-utbildningar eller utbildade informatörer/kommunikatörer.
    Det är inget som säger att du med din utbildning som Lärare i svenska ej skulle kunna få anställning som bibliotekarie. Och, å andra sidan, även om du tar ut magisterexamen i biblioteks- och infovetenskap, så finns det ingen garanti på att få anställning som bibliotekarie (t.ex så är det tyvärr så att vissa bibliotek läggs ner eller "slås ihop" och färre anställda jobbar på biblioteken; det kan alltså bli så att under vissa år i vissa delar av Sverige som det kommer ej utlysas några nya tjänster som bibliotekarie, över huvudet taget - och då spelar det ingen roll vilken utbildning man har, om det ej finns ngn tjänst att söka).

    Om du vill ta ut kandidatexamen (och sedan kanske också magister) i biblioteks- och infovetenskap - vänd dig gärna till studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut din examen; Man tycker att du eller vi kunde jämföra dina redan betygsatta kurser med de kurser som ingår i kandidatexamen som du siktar på och ge dig svar på vilka kompletteringar som behöver göras, men kurserna kan ha samma namn men olika (i alla fall delvis) innehåll och tvärtom: kan vissa kurser på högskolenivå ha Olika namn men samma eller "motsvarande" innehåll. På så sätt behöver man vara djupt insatt i alla detaljer kring alla de kurserna som ingår i just det kandidatprogram. Sedan kan innehåll i högskoleprogram också förändras över tid; och det kan på så sätt bli skillnad om du hoppar in i en pågående utbildning eller om du kommer att söka till utbildningen som börjar i framtiden; olika kompletteringar kan krävas beroende på vilken termin du kommer ta ut kandidatexamen.

    Jag hoppas du kan acceptera min förklaring.

    En allmän vägledare kan inte bli expert på alla kandidatprogram som ges i Sverige och samtidigt på alla yrken som finns. Det är omöjligt. Vi på Fråga SYV kan svara på många frågor men inte på alla. Vi försöker i så fall hänvisa rätt - dit där man borde kunna få svar på just sin specifika frågeställning.
    Vänligen
    Julia SYV