Stina
    Hej, vad för utbildning krävs för att bli lärare i Tyska? Jag har aldrig läst tyska tidigare, inte på gymnasiet heller.

    Jag har tänkt ta en grundskollärarutbildning för att få lärarlegitimation men skulle även vilja studera Tyska och öppna flera dörrar för framtiden.

    MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    man måste ha godkänt betyg i en gymnasial kurs Tyska 3, för att kunna läsa till lärare i bland annat tyska
    och därför,

    om du inte kan någon tyska idag, söker du nybörjarkurs i tyska på komvux - Tyska 1; sedan Tyska 2 och sedan Tyska 3. Om man endast läser de tre kurser och gör det på heltid, är tanken att man ska vara klar på 15 veckor.
    Dock är vår erfarenhet att det är mycket svårt att på så kort tid lära sig ett nytt språk, även om man läser på heltid och är mycket motiverad, så tar det tid "att smälta" det nya språket (men givetvis är det mycket individuellt - från person till person, hur pass språkbegåvad man är).

    När du får godkänt betyg i Tyska 3 på gymnasienivå, blir du behörig (vad gäller tyska) att söka till de lärarprogram där "lärare i tyska" ingår. Annars så kan du söka läsa Tyska A, B och sedan C (eller I, II och sedan III) på högskolenivvå (det är tre terminers studier på heltid), som är minimikravet för att kunna - genom KPU (kompletteradne pedagogisk utbildning) bli lärare i tyska.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej Julia och tack så mycket för ditt svar. Det verkar finnas motsvarighet till tyska 1,2 och 3 gymnasienivå fast på högskola. Alltså nybörjar eller introduktion. Vilket är bäst att jag tar det via komvux eller på högskola? Innan jag kan ta tyska 1,2 och 3 på högskolenivå..
    • Anna : Sök både till komvux och till högskoleintrokurs; om du kommer in på båda, det är då du kan välja. Lycka till!
    • : Ok tack. Och en till fråga: om man tar en grundlärarexamen åk1-3 och blir behörig, sen skaffar man sig även Tyska på högskolenivå steg 1 till och med 3, kan man då bli behörig att undervisa i Tyska i gymnasieskolan om man vill? Eller behöver man någon "gymnasiepedagogik"? Tex kompletterande pedagogisk utbildning.. Eller räcker det med sin grundskollärare amen för det pedagogiska? Mvh
    • Anna : Lärarutbildningarnas uppbyggnad och reglerna har förändrats förut och kan förändras igen. Som det är idag, om man får lärarexamen och lärarlegitimation, kan man ansöka om UTÖKNING av legitimationen (sedan är det upp till Skolverket att göra bifall eller avslag). KPU, kompletterande ped.utbildning á 3 terminer, 90 hp kan krävas (detta för att undervisningsmetoder på lågstadiet och på gymnasiet är olika).
    • : Tack så hjärtligt för hjälpen
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer