Nellie

    Hej! När läser man självständigt arbete på lärarutbildning gymnasiet? Sugen på läsa bild hört man läser självständigt arbete när gör man det och vad är de för något?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    gäller din fråga utbildning "gymnasielärare i bild"? Alltså, undrar du om upplägg och innehåll i utbildningen som leder till att du ska kunna jobba som gymnasielärare i Bild? Har du i så fall kikat på hemsidor på de utbildningar som leder till det yrket? Eller har du kontaktat studievägledare på lärarehögskolan där man kan utbilda sig till lärare i Bild?
    Om yrket Bildlärare kan du läsa på https://www.framtid.se/yrke/bildlarare

    men detaljer kring upplägg och innehåll inom lärarutbildningen är det bäst att fråga dem som jobbar på just den utbildningen: utbildningsansvariga, programrektorer, studievägledare. Mycket info brukar finnas på utbildningens egen hemsida.

    EXAMINATIONSRÄTT FÖR GYMNASIELÄRARE i Bild (enligt de uppgifter som vi på Fråga SYV har) är det följande lärosäten i Sverige som äger:
    Göteborgs Universitet;
    Högskolan Dalarna;
    Konstfack;
    Linnéuniversitetet;
    Umeå Universitet
    och
    Malmö Universitet.

    • : Tänkte mer att hört man läser något som heter självständigt arbete och ja jag är sugen på bildlärare, undrar om man löser självständigt arbete i varje ämne eller är det bara i ett ämne osv..
    • Milla : Om du vill bli Lärare i Bild, alltså "endast i bild" - då är du lärare i Ett ämne. Vill du bli lärare i flera ämnen? Vilka i så fall?
    • : Tänkte mer vad menas med självständigt arbete mer, läser man kpu alltså kompletterande pedagogisk utbildning står de att man måste ha ett självständigt arbete på 15 hp
    • Milla :

      15 hp, högskolepoäng motsvarar heltidsstudier under en halv termin eller halvtidsstudier under en hel termin; en termin på högskolenivå = 20 veckor.
      Vad kursen "självständigt arbete" går ut på - var god fråga studievägledare på den utbildningen i vilken den kursen ingår.

    Läs alla kommentarer