anna

    Hej SYV! Jag går i trean och vill tenta av engelska 7. En av dom delar som vi måste göra på prövning är att skriva argumenterande text utifrån en frivillig novell. Jag gick till läraren och beskrev hur jag planerar att skriva det och vilken novell jag vill använda. Läraren sa att allting var okej. Jag började skriva samma dag och efter 5 timmar var jag klar (3 A4 sidor av texten). Nu får jag ett mejl från läraren där han säger att den novellen som jag valde kunde jag egentligen inte använda eftersom det var ursprungligen en franskt novell och inte engelsk. Vad ska jag göra nu? Det fanns inget information om att man borde använda endast engelska noveller och min lärare sa ingenting heller. Ska jag bara strunta i dessa 5 timmar av skrivning och slänga bort min text? Jag tänker på att det är väldigt orättvist... Kanske jag kan gå till rektorn och lösa det på nåt sätt?

    • Vägledare : Att tenta av gymnasiekurer medan man fortfarande är gymnasieelev - är ett Undantag och inte en rättighet; om rektorn beviljade dig att tenta av engelskan bör du givetvis prata med rektorn. För övrigt är rektorn Ytterst ansvarig för det som händer på skolan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    har du några "Bevis" på vad läraren sa? Det kan vara en missuppfattning ... och inte ngt. "fel"; t.ex att du tror att läraren sa Ja... men läraren kanske tycker att han sa "Jo det kan nog vara ok... " men så tänkte han tänka på det senare... Har du ett skriftligt besked från läraren att det var OK att göra som du gjorde? det är första frågan.
    Men annars så kommer inte den frågan gå till någon rättegång ju... Jag förstår att du känner dig orättvist behandlad. Men om vi tänker på att de fem timmarna som du skrev på engelska är en mycket bra ÖVNING /träning/ och du kan nu mer engelska än innan du la ner de fem timmarna på den uppgiften? 5 timmar är 2,5 % av den tiden som en elev för lägga på varje kurs i engelska.
    2,5% är inte så mycket... tycker i alla fall jag.
    Det är givetvis olyckligt att det blev så här.
    Personligen skulle jag ta det som en extra-övning på 2,5% av den tiden som jag bör lägga ner på kursen (en 100poängs kurs innebär en studieinsats på ca 200 timmar).
    Det är svårt att "vinna" mot läraren i detta fallet. Även om du skulle haft de skriftliga bevisen... Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst.
    Rektorn är ytterst ansvarig på skolan.
    Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.08-527 332 00.

    Hälsningar
    Mikael