Liza
    Hej om jag går en lärlingsutbildning gymnasial efterutbildning, i det här fallet tänkte jag barnskötare! Kan jag då få gymnasieexamen när den är klar trotts att jag fått F i svenska 2 och 3 och även gymnasiearbetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det går tyvärr inte.
    Gymnasiearbete måste man få godkänt betyg i - det är ett av villkor för Examensbevis.
    Svenska 2 och 3 /godkända betyg/ krävs för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Yrkesexamen /ex. från Barn- och fritidsprogrammet eller från Vård- och omsorgsprogrammet eller från andra yrkesprogram/ kan man få utan godkända betyg i svenska 2 och 3, men då är man sedan inte behörig till högskoleutbildningar.
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Så, med vilka tidigare betyg som helst, kan man komma in (om de utbildningsansvariga bedömer att man kan klara av utbildningen) på en yrkeshögskoleutbildning.
    Kika på några yrkeshögskoleutbildningar:

    YH Integrationspedagog

    YH Lärarassistent >>

    YH Stödpedagog >>.