Linnea
    Hej, jag ska välja vård och omsorgsprogrammet. Jag velar mellan att lärling eller icke lärling. Vilka fördelar och nackdelar finns mellan dessa 2?

    Om jag väljer lärling, kommer jag kunna välja de valen jag behöver för att kunna studera på universitet? Alltså till sjuksköterska. Tex Svenska 3.

    • : Lärling har lika mycket rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet som alla elever på yrkesprogram.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Om vad det innebär att vara Lärling kan du läsa här>>

    Du har rätt att få samma behörighet, oavsett om du läser som lärling eller på ett "vanligt sätt".

    Lärling läser en del kurser på en arbetsplats (oftast en del av eller alla yrkeskurser). Lärlingsplatser brukar vara eftertraktade och på vissa skolor är det endast en del elever som får läsa som lärling (de som anses tillräckligt mogna för det). Lärling kan man bli från åk1, från åk2 eller från åk3 - dvs det går att byta från vanlig, dvs skolförlagd undervisning till att vara Lärling och tvärtom.

    Olika skolor gör på lite olika sätt men oftast är det mycket lättare att byta från Lärling till icke-lärling än tvärtom (detta pga skola finns ju kvar och där kan man alltid läsa men arbetsplatserna som kan och vill ta emot lärlingar "växer inte på trädet"... :). Om du är tveksam, skulle jag i så fall rekommendera att du väljer Lärling - för att byta till vanlig skolförlagt undervisning tror inte jag det blir några problem.

    Ofta lockas elever även med Lärlingsersättningen (1000 kr extra i månaden) + möjlighet att få in foten på en arbetsplats + variation (att man inte är i skolan hela tiden utan är på en eller flera arbetsplatser under sin skoltid på gymnasiet).

    Bästa hälsningar

    ANNA