Hanna

    Hej! Jag heter Hanna och är 17 år gammal. Jag studerar andra året på ekonomi linjen med juridisk inriktning. Jag har dock kommit på att jag ska bli läkare. Jag har höga betyg i de flesta ämnena. Problemet är att jag saknar kurser för att bli behörig till läkarprogrammet. Min skola erbjuder inte dessa kurser då bi inte har naturlinjen. Jag vill börja läsa på högskolan direkt efter studenten och läsa dessa kurser nu, parallellt gärna på distans. Hur ska jag gå till väga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    tråkigt att skriva svar om ditt önskemål kan inte tillgodoses. Du kommer behöva komplettera med kurser efter gymnasiet. På gymnasiet råder jag dig läsa matematik 3b. Den ingår inte i din inriktning; matte 3b ingår i inriktning Ekonomi på EK men ej i inr.Juridik.
    Om du får godkänt betyg även i matte 3, kommer du efter gymnasiet även söka till alla de olika Naturvetenskapliga basår på högksolenivå; annars så är det komvux eller folkhögskolorna du ska kunna komplettera på  eller skaffa kunskaperna genom självstudier och göra prövningar: det är i så fall fyra prövningar du behöver göra - i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Innehåll i matematik 4 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4

    Det du kan försöka göra på gymnasiet - är att tjäna så många Meritpoäng som möjligt; läs, om du kan Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4. Info om meritp. för dig med examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Förklaring till varför jag anser att du inte kan bli behörig till läkarprogrammet till sommaren 2021:
    enligt nugällande reglerna får gymnasieelever läsa kurser eller göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola (eller om deras egen skola köper kurser åt dem på andra ställen); du får givetvis bedriva självstudier och/eller köpa kurser på till ex. Hermods-distans, men där får du inte några Betyg, utan endast Intyg som säger att du läste kursen... du får alltså Kunskaper, men för att få betygen behöver du i så fall göra prövningar. jag tror tyvärr inte att din gymnasieskola ska hjälpa dig göra prövningar i fysik2, kemi2, biologi2 innan studenten. Eftersom din skola ej erbjuder dig läsa de kurserna, finns det troligtvis ej någon lärare som är behörig att sätta betyg i de kurserna.
    Ang. matte 4, så kan du kanske till och med Läsa den kursen på din skola. Prata med SYV på din skola om att läsa matematik 3b och sedan matematik 4.

    Omfattning av kompletteringar:
    om vi säger att du på din skola, innan studenten, får godkänt betyg i matte 3b, men ej i matte 4; då kommer du behöva läsa Fysik1a + 2 (250 poäng)
    Kemi 1 och 2 (200 poäng)
    Biologi 1 och 2 (200 poäng)
    och Matematik 4, 100 p. (vill du ha meritpoäng för matte, behöver du i så fall läsa Matte 5 och/eller Matte specialisering också).
    Det är kurserna á 550 p. som på heltid läses under 27,5 veckor (alltså i nästen 1,5 termin). får du inte innan studenten godkänt betyg i matte 3, blir det ännu 100p. att läsa = fem veckors heltidsstudier till.

    Om att skynda långsamt
    Det är tuff konkurrens om platserna på läkarprogrammet. Du behöver därför höga betyg. Alla A-betyg i alla kurser brukar inte räcka för att få plats, utan oftast måste man även ha några meritpoäng och A-betygen även i de kurserna som ger meritpoäng.
    Viktigt också att behålla sin hälsa. Om man tar på sig för mycket, kan det negativt påverka ens hälsa och ingen vinner på det.