Ranya
    Hej, jag läser ekonomi med juridikinriktning, och jag går i 2:an nu, så nästa termin börjar jag 3an.
    Jag trivs verkligen inte i den skola, och jag mår bara dåligt av att gå till skolan. Jag har försökt lösa det problemet på olika sätt och många gånger men det har inte funkat. Jag har även koncentrationssvårigheter vilket gör att jag i klassrummet inte kan göra något.
    Så min fråga är om jag kan fortsätta 3an på distans?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ranya,

    distansutbildning finns på Korrespondensgymnasiet>> - så hör gärna med dem om de har ledig plats och ska kunna ta in dig i åk3.

    Annars så finns det möjlighet för din "hemkommun" dvs den kommunen där du är skriven/folkbokförd - att köpa distansundervisning för dig, men det är dyrt och kommunen gör det bara i undantagsfall.

    Prata gärna med kurator på din skola. Kuratorer brukar veta vad som lokalt är möjligt, hur det brukar lösas och bland annat med distansundervisning.

    Teoretiskt sett är det möjligt att ordna vilken undervisning som helst, som är helt anpassad till elevens behov, men det är mycket dyrt. Därför är det mycket svårt att få kommuner att göra det. Kurator och Intyg från psykologen kan hjälpa.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!

    Lycka till,

    SYV :)