Maryam
    Jag läste matte 3b eftersom jag gick samhälls men nu vill jag komma in på Ingengör programmet fast måste först läsa för att bli behörig . Jag undrar om jag måste läsa 3c eller matte 4 ? Vill även få meritpoäng , kommer jag få det om jag nu har matte 3b/C eller måste jag läsa 4 ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maryam!
    "Ingenjör" är inte en skyddad titel och man kan kalla sig Ingenjör efter att ha gått olika utbildningar - man blir Gymnasieingenjör efter att ha läst Fjärde året på Teknikprogrammet på gymnasiet.

    Om du vill komma in på Civilingenjörsprogrammet på högskola/universitet - är särskild behörighet:
    Kemi 1, Fysik 2 och Matematik 4.

    Det räcker med att du har godkänt betyg i Matte 3b för att kunna läsa Matte 4.
    För att få Meritpoäng för Matematik vid ansökan till Civilingenjör, behöver du läsa Matte 5 och/eller Matte specialisering. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Alltså på högskoleingenjör står det för behörighet i matte 3c men jag undrar om matte 3b skulle räcka eller måste jag läsa 3c?
    • Mikael : Det brukar oftast stå Matematik 3b/3c - om det står just "Matematik 3c" då menar de att du måste ha läst på Teknikprogrammet eller på ett Naturvetenskapsprogrammet för att det är enbart på TE och på NA som c-spår läses. Om du skickar en direkt länk till info om just den utbildningen som du vill söka till, är det lättare för mig att ge dig bra svar.
    • Mikael : Lösningen kan vara att du läser Matematik 4 och får du godkänt betyg i Matte 4, då har du läst en "överliggande kurs" - då måste du anses vara behörig (trots att du läste b-spår). Dessutom får du Meritpoäng för Matte 4.