Martin
    Hej!

    Jag tog studenten i år och gick det naturvetenskapliga programmet med inriktning mot samhälle. Under denna period upptäckte jag att naturvetenskap inte var ett program för mig och de utbildningar jag är intresserad av att söka till på universitet/högskola är mest samhällsinriktade. Ingen av de utbildningarna kräver naturvetenskapliga ämnen. Jag gick ut med 650 poäng F varav alla vara naturvetenskapliga kurser (med undantag på gymnasiearbetet). Det här var de ämnen jag inte klarade:

    Matte 2c
    Matte 3c
    Biologi 1
    Biologi 2
    Kemi 1
    Fysik 1a

    Jag läser 4 av dessa på Komvux för att kunna få gymnasieexamen och sedan söka till universitetet till förhoppningsvis vårterminen. Eftersom jag i bästa fall fortfarande har F i 200 ämnen (Matte 3c och Biologi 2), så sänker det mitt meritvärde. Jag har även högskoleprovet (0,35) fast det är inte tillräckligt högt när jag kollar på antagningsstatistiken. Anledningen till att jag ändå läser dessa kurser på Komvux är eftersom jag har ett godkänt gymnasiearbete inom naturvetenskap som jag inte vill förlora. Om jag hade sökt andra kurser skulle jag vara tvungen att göra om det. Jag vill helt ärligt undvika det eftersom jag skulle förlora mer tid och jag vet hur tufft det är att göra det. Det finns heller ingen garanti på att jag kommer klara alla kurser jag läser den här terminen. Om jag får ett F så har jag ännu inte uppfyllt kraven för att få ett gymnasieexamen eftersom det skulle stiga över 250p F. Kan jag läsa andra ämnen som exempelvis Historia 2a, filosofi och pedagogik och låta de ämnen jag har F i stå som "U-kurser"? Om jag överstiger de fullständiga 2500 poängen jag har läst (2400p eftersom mitt betyg i idrott och hälsa går bort), kan jag då välja vilka kurser jag vill räkna med i mitt meritvärde?

    Vi säger att jag läser Historia 2a, filosofi och pedagogik nästa termin i Komvux (250 poäng) och har kvar F i exempelvis Fysik 1a, Kemi 1 och Matte 3c, kommer jag vara tvungen att göra ett gymnasiearbete på nytt, eller ha kvar det gamla gymnasiearbetet från gymnasiet? Snälla hör av er så fort som möjligt!

    Mvh
    Martin Johansson

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,

    i examensbevis från Komvux ingår 2400 p. (kurs Idrott och hälsa 1 får ej ingå) och max 150p.F betyg får ingå. I annat fall uppfyller man inte kraven och kan ej få ut examensbevis.
    Frågan är om du kan ta ut examensbevis från Samhällsvet.programmet från komvux och slipper i så fall matte 3, biologi, fysik och kemi helt och hållet. Det kan hända att du ska behöva göra om ditt gymnasiearbete - men det kanske är värt det.

    Ang. matte - om du skaffar dig betyg i matematik 1a (prövning om du ej får läsa kurs på komvux) kan du ta in matte 1a in i ditt examensbevis i stället. Det är en lättare kurs, lättare att få högre betyg.
    I examen från Samhällsvet.programmet ingår matematik 2b;
    om du tar examen från Humanistiska eller Estetiska programmet - behöver du inte ha matte 2, över huvudet taget, utan det räcker med matte 1a.

    Du kan också söka till folkhögskolorna - till Allmänna kurser; läsa där mot Omdöme om grundläggande behörighet; det kan gå att få ett sådant omdöme på ett läsår.

    • Martin : +Jag läser redan Matte 2c, Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 1 nu i Komvux. Om jag klarar dessa kurser, så får jag fortfarande ingen gymnasieexamen eftersom jag har 200p F som blir kvarstående? Okej, då vet jag. Är det absolut obligatoriskt att gymnasiearbetet ska stämma ihop med med det program/inriktning man går? Kan det inte göras någon form av undantag i detta fall? Eftersom höstterminen redan har startat igång och jag redan har påbörjat kurserna, vad är er rekommendation för hur jag ska göra i min situation? Jag läser dessa kurser enbart för att jag ska kunna få ut en gymnasieexamen så snart som möjligt. Med tanke på att jag inte alls har någon intresse i att fördjupa mig inom biologi, fysik eller kemi, får jag ingen direkt 'nytta' av de förutom att jag får kunskaper.
    • Martin : Jag har redan ett godkänt betyg i Matte 1c. Varför skulle jag då behöva läsa Matte 1a/b?
    • Mikael : Om du har A betyg i matte 1c vinner du inget på att försöka få betyg i matte 1a, men om du har lägre betyg än A i matte 1c, kan du få högre betyg i matte 1a och med det få högre jämförelsetal/snittbetyg i ditt examensbevis.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du har mycket högt resultat på högskoleprovet, då kan jag förstå att du "bara" behöver få ut högskoleförberedande examensbevis men annars så ska man göra med Examensbeviset om meritvärde i det är för lågt att komma in på någon av de utbildningar som man vill komma in på?
    Att få ut examensbevis kommer ge dig behörighet till högskola; sedan deltar alla behöriga i konkurrensen; med lågt meritvärde - kommer du inte komma in på de populära utbildningar där det finns många sökande med höga betyg, som du ska konkurrera mot.
    Vad är ditt mål? Vilken utbildning du vill komma in på eftergymnasial nivå?

    Ang. tema för gymnasiearbete
    Det är ytterst rektorn på komvux som bestämmer; ansvar för bedömning vilket tema för GA som är passande till just "ditt program" är ofta delegerat till SYV på komvux eller till handledare för GA som SYV samråder med, men rektorn har sista ordet.

    Att studera och få mer kunskap är bra. Dock förstår inte jag riktigt vad du ska med naturvetenskapliga kurser till om du inte är intresserad av naturvetenskap. Det är svårt att få höga betyg i kurser/ämnen som man inte är "kompis" med. Du behöver inte heller just de kurserna för särskild behörighet, om du söker till samhällsvet.utbildningar sedan.
    Lösningen kan vara att antingen söka till Allmän kurs på en folkhögskola; eller läsa mot examensbevis på komvux även om du får lågt meritvärde - satsa i så fall på Högskoleprovet.

    Högskoleprovet
    Är man behörig, kan man konkurrera till högskoleutbildningar i Sverige med resultatet av högskoleprovet. Anmälningsperiod pågår nu. Anmäl dig, är mitt råd.

    • Martin :

      Jag ska ta ert råd, och försöka få ut högskoleförberedande examen och sedan satsa på högskoleprovet i höst. Jag läser nu 450p på Komvux. Kan jag då läsa någon liten kurs så att jag sedan kan få gymnasieexamen redan i December (då jag går ut med 200p F i totalt 2550/2600p ämnen? Då behöver jag inte vänta ännu ett halvår för att bara läsa en kurs för att kunna få ut ett gymnasieexamen. Finns det någon begränsning på antal kurser man får läsa? Eller är det upp till rektorn på den skola man går på?

    • Mikael : Om du vill söka till högskoleutbildning som startar våren 2020, måste du ha ditt examensbevis senast 2 december 2019, för att det är sista kompletteringsdag. Att läsa på mer än Heltid på komvux kan gå... det är upp till rektor på komvux att bevilja det. När det fattas lite poäng, så brukar komvux låta läsa på mer än heltid.
    • Mikael : på heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Alltså, en kurs á 100 p. läser man på fem veckor. Om du nu läser 450poäng på komvux, då är det heltidsstudier i 22,5 veckor. att läsa på mer än heltid är rätt tufft - du måste ju också få godkända betyg, annars uppnår du inte kraven för examensbevis. i exam.bevis från komvux är det max 150 f-poäng som får finnas med.
    • Mikael : Från idag, den 20 augusti och till 2 december är det, om jag har räknat rätt - 14 veckor; alltså läser man på den tiden på heltid 280 gymnasiala poäng.
    Läs alla kommentarer