Hej Denis!
    För att kunna svara på din fråga, måste jag få veta vilket PROGRAM och kanske t o m inriktning på programmet du läser, det kan spela roll.
    Nästa fråga är om det finns en behörig lärare i Ryska på den skolan där du läser eller om din skola har samarbete med en annan skola där det finns en behörig lärare.

    Allmänt gäller det för modersmål att: som "modersmål" räknas det ett språk som TALAS DAGLIGEN hemma hos dig. Detta pga undervisning i just Modersmål skiljer sig från undervisning i samma språk men som Moderna språk.
    Det är en annan kursplan, andra mål för studier och andra betygskriterier. När man läser just "modersmål" så lär man sig inte att just tala det språket, utan mest skriva och grammatik (för att man kan ju redan prata för man pratar hemma med föräldrarna).

    Bästa hälsningar & lyckat till! återkom med svar på mina frågor.
    ANNA
    • : Hejsan, tackar för svaren. Jag läser Samhällsvetenskapsprogrammet (Samhällskunskap). Jag har för mig att min skola har samarbete med andra skolors rysklärare. Kan jag (redan nu?) läsa/lägga till en extra kurs för nybörjare? Mvh
    • Mikael : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du som läser på Samhällsvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning (dvs det är samma för båda inriktningar) - måste läsa minst 200 poäng Moderna språk för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Det kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Sedan är det också tillåtet att läsa Moderna språk på SA inom programfördjupningen. Här är det skillnad på vilken inriktning du läser. Du som läser "Samhällsvetenskap" får välja 300 poäng inom Programfördjupningen och listan på kurser som får läsas på SA ser du också på länken ovan.

    Sedan kan alla elever på alla program välja 200 poäng Moderna språk inom Individuellt val.

    Du kan, alltså, läsa
    200 p. + 300 p. + 200 p. = 700 poäng Moderna språk (7 kurser) och av de är 200 p. (2 kurser) obligatoriska och resten får väljas till.

    Jag vet ej om du läser Moderna språk (makedonska) eller Modersmål (makedonska). Skillnaden här är att för Moderna språk 3 och 4 kan du få Meritpoäng, som ger extra konkurrensfördel om man söker till högskola. För Modersmål får man inga meritpoäng men du kan uppfylla de obligatoriska "moderna språk 200 poäng" - genom att läsa 200 poäng (2 kurser) Modersmål. Om meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Kurserna i ämnet modersmål heter
    Modersmål 1
    Modersmål 2
    Modersmål - aktiv tvåspråkighet

    Kurserna i ämnet moderna språk heter
    Moderna språk 1
    Moderna språk 2
    Moderna språk 3
    Moderna språk 4
    Moderna språk 5
    Moderna språk 6
    Moderna språk 7

    Om du vill läsa nybörjarkurs i ryska, då måste det vara Moderna språk (ryska) 1.
    Om du inte talar det språket dagligen hemma, har du inte rätt att läsa det som modersmål och rent praktiskt kommer det inte att funka heller för att man förväntas kunna ganska mycket inom språket och speciellt inom det TALADE språket. Kanske inte skriva så mycket men man måste kunna prata för att det lär man sig inte på kursen "modersmål".

    Återkom om något fortfarande är oklart.
    Hälsningar
    Mikael SYV