Sama
    Jag undrar om det går att läsa både moderna språk och modersmål i gymnasiet. Och om det går vill jag veta om man får meritpoäng för modersmål. Tack för svaret

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sama;
    bra att veta Vilket program du tänkte läsa på gymnasiet. Det för att på vissa program är det Obligatoriskt att läsa Moderna språk.
    I stället för de obligatoriska kurser i mod.språk (på de program där det är obligatoriskt) får man läsa kurser i Modersmål.
    Meritpoängen är EXTRA-poängen, som inte alls är obligatoriskt att ha. Meritp. får man inom moderna språk från nivå3, alltså för kurserna moderna språk 3 och 4.

    Inom ämnet Modersmål finns följande kurser på den svenska gymnasieskolan:
    - Modersmål1
    _Modetsmål2
    och Aktiv tvåspråkighet.

    Det kan - om du har tur - finnas möjlighet att läsa ditt Modersmål som Modernt språk, t.ex Arabiska 3 och 4 eller Turkiska 3 och 4 eller Somaliska 3 och 4 eller ett annat språk, som är ditt modersmål som Modernt språk (jag vet inte vad ditt modersmål är, ger därför några exempel... slumpmässigt).

    • : Jag går samhällsvetenskaps programmet och mitt modersmål är arabiska.
    • Anna :

      På SA är 2 kurser Moderna språk Obligatoriska; det kan man se i Programplanen för SA. Gymnasieskolorna är skyldiga erbjuda endast läsa franska, spanska och tyska som moderna språk. Att läsa Arabiska som moderna språk är inte obligatoriskt för skolorna att erbjuda. Du måste på din skola fråga om den möjlighet finns. Det kan ingen annan svara på, än din egen skola. Du har rätt att i stället för mod.språk (2 obligatoriska kurser) läsa två kurser inom ämnet "modersmål", men du får inte meritpoäng för de kurserna. Men man får inte heller några meritpoäng för Moderna språk1 och 2 heller, endast för godkända betyg i mod.språk3 (oavsett Vilket Modernt språk det är). Max antal meritp. inom mod.språk är 1,5 och det får man för mod.språk 3 och 4.