Denis
    Hej! Är det möjligt att läsa matematik 4, Fysik, 2, Kemi 2 och Fysik 2 fast man läst dessa kurser på komvux redan med godkända betyg?, Tänkte om det fanns möjlighet att läsa dessa på universitetet istället för att undvika att de påverkar ens snittbetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är varje lärosäte som självt bestämmer om de tar in på basår med resan godkända betyg i samma kurser - du kan få olika svar från olika högskolor/universitet .

    • : Okej, om detta skulle vara möjligt, skulle skulle man då göra så att betygen från komvux inte räknas med i snittbetyget?
    • Anna : Ja, enligt hur vi på Fråga SYV tolkar reglerna, så Om du är behörig enligt resultatet från basåret på högskolenivå (eller genom Omdöme från en folkhögskola), så behöver inte dina tidigare Kompletteringar i samma kurser från Komvux räknas in. Du kan dock för säkerhets skull kontrollera med Antagning.se för att det är deras tolkning av reglerna som kommer att gälla; det är de som räknar fram ditt meritvärde som sedan kommer att - förhoppningsvis - ge dig plats på din drömutbildning.
    • : Hej igen! Jag har försökt få detta bekräftat från antagning.se men de hänvisar mig till studievägledare
    • : Där har jag fått olika svar, finns det någon annan man kan vända sig till för att få detta bekräftat?
    • Anna : Du kan kontakta Antagningsgruppen på just det lärosäte du söket till. Varje svensk högskola och universitet har en Antagningsgrupp. Ibland står kontaktuppgifter till antagningsgruppen på lärosätets hemsida; ibland vet Antagning.se vilket nr. eller e-post man ska använda - men annars så borde växel på det lärosäte som din fråga gäller, ge dig kontaktuppgifter till antagningsgruppen.
    Läs alla kommentarer