Thea
    Hej! Jag har tänkt gå informations och medieteknik och jag undrar om jag kommer kunna lägga till biologi och kemi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    på Teknikprogrammet läser eleverna Kemi 1, oavsett inriktning. Var god se Programplan för TE >>

    Kemi 2 läses som obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap. Biologi läses inte som ett obligatoriskt ämne.
    De valbara kurser är det varje skola som bestämmer vad de kan erbjuda. Det är inte förbjudet att läsa vilka kurser som helst, men frågan är då om just din skola kan erbjuda läsa kemi 2 och biologi 1 (och kanske även 2) - och om det i så fall blir tillräckligt många som väljer läsa de kurserna för att en undervisningsgrupp ska kunna starta.
    Det kan vara en bra idé att du söker TE på en gymnasieskola som, för övrigt, även erbjuder NA, inriktning Naturvetenskap (för att det blir i så fall pågående kurser i både kemi 2 och biologi 1 och 2 på skolan, därför att de är obligatoriska för elever på NA/naturvetenskap). Och om det finns pågående kurser på en skola, så är sannolikheten något högre att även du ska kunna läsa dem (dock måste - för det - även schemat stämma så pass... att du inte ska ha en annan, obligatorisk för dig, kurs samtidigt som kurserna kemi 2 och biologi pågår).

    vänligen
    Julia syv