Christian
    Kommer det bli svårt för en som läst teknikvetenskap på gymnasiet att läsa civilekonomprogrammet, med tanke på att man ej läst t.ex. bokföring etc. tidigare?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christian,
    då det ej ställs några krav på att man redan på gymnasiet ska läsa ekonomi - borde inte det vara jättesvårt eller omöjlighet för dig eller någon annan som gått "fel" program på gymnasiet att läsa till civilekonom. Om du har examensbevis från teknikprogrammet + godkänt betyg i matematik 3, och i samhällskunskap 1b (det är de kurser som krävs för Särskild behörighet) - borde du ha en rimlig chans att klara av studier på civilekonomprogrammet.
    Om det vore så att studier i ekonomi krävdes, skulle godkända betyg ställas som krav - för att komma in på utbildningen; det görs inte och därför är det så att även "nybörjare inom ekonomi" har alldeles rimliga chanser att hänga med och klara utbildningen.
    Dock kan det givetvis vara så att i början och/eller i vissa delar av utbildningen kan du, som ej tidigare läst ekonomi, känna att dina kursare ligger "före" eller har viss "förkunskap" som också du skulle ha nytta av, men det är "överkomligt", dvs du kan hänga med och lära dig det du behöver lära dig för att kunna bli Civilekonom.

    Hälsningar
    Peter syv