Maria
    Hej! Min dotter går Sam1 och vill läsa biologi jämsides med sitt program. Är det tillåtet att köpa en kvällskurs på tex Hermods el liknande, och sedan lägga till det betyget till sina meriter medan man går i skolan? Jag är medveten om att man inte kan läsa på komvux innan man gått ut gymnasiet och min dotter vill inte förlora ett helt års studier på att byta inriktning och börja om med Natur nästa år och vi ser detta som en möjlighet om vi bekostar det själva. Med vänlig hälsning, Maria.
    • : Om man som privat person köper en kurs på t.ex Hermods, får man inte något Betyg; man får Intyg om att man genomgick kursen. Betyg kan man få genom Prövning, sedan. Men det är mycket tveksamt att gymnasieskolan vill anordna prövningen (det är dyrt och besvärligt för skolan att göra). Tror tyvärr inte att det är en framkomlig väg att gå.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Liselotte

    Hej Maria, ovan har jag klistrat info från Hermods hemsida. Det stämmer, alltså, att det går inte att på det sättet få BETYG.
    Det är inte alls fel att skaffa sig Kunskaper - på alla möjliga sätt, bl.a genom studier på Hermods, men betyg får man inte.