Tania
    Hej!
    Jag undrar om jag kan läsa ekonomi juridik på gymnasiet och lägga natur som extra ämnen och ändå kunna läsa medicin på universitetet.
    Eller kan jag göra tvärtom, att jag läser Natur och lägger till juridik som extra ämnen och läsa juridik på universitetet.

    Jag vill läsa ekjur för att bli domare men jag är rädd att det inte kommer bli av och jag återstår som advokat.
    Och jag är rädd att läsa natur i gymnasiet fast jag vill bli läkare eftersom alla säger att det är så svår.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    på Ekonomiprogrammet blir du inte behörig till läkarprogrammet på universitetet. Men det går att komplettera i så fall efter gymnasiet - på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår eller göra prövningar.

    På Naturvetenskapsprogrammet blir du behörig till juridikprogrammet på universitetet, därför att det är lätt att bli behörig, det är endast godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b som krävs för särskild behörighet. Man kan på alla nationella gymnasieprogram, inklusive yrkesprogram, blir behörig att söka till juristprogrammet på högskolenivå.

    Att "alla säger" att det är "så svårt" att läsa på naturvetenskapsprogrammet är nog för att det är mycket matte som man läser i snabb takt och så läser man fysik och kemi och biologi också och även är tvungen att läsa minst en kurs moderna språk. Det är inte alla som trivs med de ämnena och är beredda att lägga så mycket tid och ork på pluggandet som krävs, om man inte är särbegåvad och har lätt för de ämnena "av naturen". :)

    En riktlinje som vi har är att försöka undvika läsa på teknik eller på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet i fall man har lägre än C betyg i matte från grundskolan, därför att vår erfarenhet är att elever som har D eller E betyg i matte på grundskolan brukar finna det för svårt att läsa det snabba c-spåret i matte, som läses på TE och på NA.

    Prata med dina lärare i matte och NO-ämnena, som känner dig och även kraven på gymnasiet. De kan ge mycket bra råd.

    Bästa hälsningar

    ANNA