Melina
    Hej min största dröm är att arbeta inom ekonomi avdelningen på någon internationell organisation/företag som främst behandlar samhälls frågor , som t.ex. EU eller Rädda barnen då jag i framtiden vill jobba inom ekonomi men samtidigt ha ett jobb där man hela tiden analyserar samhället. Jag läser på samhällslinjen och kommer lägga till matte 3 som ett individuellt val i 3an, jag har har fortfarande 2,5 år kvar till studenten. Jag vet att (med goda betyg) skulle räcka för studera någon ekonomi linje i Sverige efter gymnasiet, men hur ser det ut i andra europiska länder? Måste man ha läst ekonomi tidigare på gymnasiet för att bli behörig på europiska högskolor med inriktning ekonomi? Jag undrar även om det finns program på universitet eller högskola där man läser om ekonomin i Europa eller en hel linje om EU eller EUs "ekonomiska politik"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Heli,

    det är bra att du är ute i god tid, men det kanske är ändå lite för tidigt att planera i detalj.

    Du kan söka till eftergymnasiala utbildningar om drygt 2 år och på den tiden kan mycket ändras: bIand annat kan nya utbildningar komma till och de nuvarande kan försvinna. Vilka utbildningar om finns idag, kommer ju inte att hjälpa dig om de försvinner inom de 2,5 åren som återstår - innan du ska söka. :)

    Men om du är nyfiken på vad som finns idag - så finns alla högskoleutbildningar i Sverige att hitta via www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida /och även via www.antagning.se - där man gör ansökan till högskolestudier i Sverige/.

    Vad som man kan söka i andra länder om 2,5 år ...? Är ju samma "problematik" - det kan förändras.

    Men kika gärna på www.studera.nu>> om vad som gäller för universitetsstudier i olika länder.

    Som sagt, planera i detalj är ännu för tidigt, men det är bra att du är ute i god tid, tycker jag.

    Kika gärna även på olika yrkespresentationer - t.ex på FN-jobb>> och Internationell SYV samt på EURES-rådgivare>>

    Bästa hälsningar

    ANNA