Hej Max,
    om du får F betyg i engelska 5 och eller i engelska 6, uppfyller du inte kraven för examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram; och du kan då ta ditt Studiebevis till komvux och komplettera där.

    Men du kan inte "hoppa av" engelska 5 och eller 6 på gymnasiet, för att då läser du inte på heltid - du blir av med studiebidraget. Om det finns "särskilda skäl" och rektor beviljar dig att läsa på deltid...? kan hända, men det finns ingen regel om det... prata med personal på din skola.

    Engelska 5 är en obligatorisk kurs på Alla gymnasieprogram. Eng 6 är en obligatorisk kurs på alla Högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Läser man på lägre än heltid på gymnasiet, har man inte rätt till Studihjälpen från CSN, tyvärr. :(

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna!
    • : Det är så att jag är ny i Sverige och lär mig två språk samtidigt, engelska och svenska. Utöver det så läser jag de andra ämnen också. Skälet till att om jag skulle hoppa av kursen är att jag inte har den begåvningen att lära mig två språk samtidigt! Vad är din bild på detta?
    • Anna : Jag förstår. Men vi här på Fråga syv kan inte ändra reglerna. Prata med rektor på din skola. Om du t.ex deltar på lektionerna i engelska 5 och får F betyg; och sedan deltar i lektioner i eng 6 och också får F betyg - så "gör det inte så mycket" för att du tar ditt Studiebevis till komvux sen och kompletterar där. Men om du inte går på lektionerna i engelska, läser du på DELTID; och deltidsstudier ger inte rätt till Studiehjälp från CSN. Det är en generell regel. Det spelar ingen roll vad jag tycker om det. Jag kan inte ändra den regeln. För övrigt, är det helt frivilligt att läsa på gymnasiet. Man kan söka jobb i stället. ... :( ... Återigen är det inte jag personligen eller någon av mina kollegor SYV-ar som skapat den regeln också. Jag har full förståelse till varför du har svårt - att läsa 2 främmande språk samtidigt är inte lätt. Men andra personer kan ha andra svårigheter, ex. kroniska sjukdomar; som gör att deras minne påverkas... eller andra hinder. Även om man har svenska som modersmål och har läst engelska sedan åk3 i grundskolan, kan man ha det svårt med språk; man kan t.ex ha svår dyslexi, afasi eller utvecklingsstörning; eller få en skada, ex råka ut för olycka och få hårt slag i huvudet och mer eller mindre "tappa minnet"... vad spelar det då för roll att man har svenska som modersmål? Som sagt, jag förstår varför du har det extrasvårt, men du är inte ensam. Det finns andra som också har liknande svårigheter eller svårigheter av andra slag. Prata med personal på din skola. Vi hoppas och håller tummarna för dig! Lycka till!