Avi
    Hej, jag har tidigare läst Samhällsprogrammet och gick ut gymnasiet år 2014 med fullständiga betyg. Nu har jag kompletterat mina meriter med godkända betyg i Matematik 2b och även Matematik 3b det här året via prövningar. Frågan är om jag exempelvis kan läsa ett par ämnen till för att kanske men inte säkert, läsa till ingenjör av något slag. Målet för mig är dock civilekonom vilket jag har behörighet till just nu men då skulle Matematik 4 ge mig merit då Matematik 3b/3c är en ’särskild behörighet’ för Civilekonomprogrammet.

    Mvh, Avi.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Avi,

    ja, det stämmer att matematik 4 /godkänt betyg/ skulle ge dig Meritpoäng /en halv meritpoäng/. Du kan förhoppningsvis läsa matematik 4 på komvux. Om inte, kanske kan du göra prövning i matematik 4.
    ___
    En sak som jag inte helt och hållet förstår... du skriver att du gick ut med fullständiga gymnasiebetyg; men du kompletterat på komvux bl a med matematik 2b,,, men matte 2b ingår ju i Samhällsvet.programmet som en obligatorisk kurs; är det så att du hade F betyg i matte 2b i ditt examensbevis? Eller höjde du betyget i matte 2b från E - till ett högre betyg?
    Du behöver givetvis inte förklara det... jag är mest vara nyfiken... och så kanske vi inte riktigt är "på samma sida".... då jag tolkar att fullständiga betyg är att du fick EXAMENSBEVIS när du år 2014 gick ut gymnasiet, men det kanske inte stämmer. Fick du Examensbevis på gymnasiet?

    Du skriver också om att du kanske vill läsa till ingenjör "av något slag".
    Ingenjör>> är ett samlingsnamn för en stor mängd olika yrken och utbildningar.

    Man kan läsa på olika sorters skolor - ex. på en yrkeshögskola eller på ett universitet och bli Ingenjör, men man blir Olika slags ingenjör.

    För att bli Civilingenjör>> måste man komma in på högskola/universitet och läsa i fem år på heltid; behörighet består av Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1 (ibland kan kemi 2 och/eller kurser i biologi krävas - beroende på inriktning; och om det är internationell inriktning, kan även betyget i Moderna språk 3 krävas) och Matematik 4

    Behörighetskraven för att komma in på ingenjörsutbildningar inom yrkeshögskola är lägre. Dessutom, kan yrkeshögskola även ta in obehöriga.
    Se exempel på ett antal yrkeshögskole-ingenjörs-utbildningar:

    yh till Elkraftingenjör (på distans)>>

    YH utb. till Automationsingenjör i Linköping >>

    >>YH utb. Automationsingenjör i Mekatronik i Halmstad

    yh-utb till Elingenjör i Halmstad>>

    OBS! inom yrkeshögskolan finns det även utbildningar som inte har "ingenjör" i namnet - ex. yh utbildning till "drönarpilot" som även heter Drönaroperatör>> men det är också en teknisk utbildning på ungefär samma svårighetsgrad som yh-ingenjörsutbildningar.

    Utbildningar till vissa yrken finns både inom högskola och inom yrkeshögskola, ex. Atbetsmiljöingenjör.
    Som arbetsmiljöingenjör tar du ett helhetsgrepp om arbetsmiljöfrågorna i organisationer och företag. Var god läs om yrket ArbetsmiljöingenjörFramtid.se.

    • : Eller rättare sagt, ja jag hade ett F på Matematik 2b, men fick D efter ett prov via Prövningsenheten. Samma sak gällde Matematik 3b, som dock inte ingick på kursplanen och jag fick därför göra den på egen hand via prövningsenheten där jag fick ett E.
    • : Och ett examensbevis har jag, då jag hade godkänt betyg i alla ämnen förutom just Matematik 2b. Jag fick trots allt det man begärde, dvs 2500p.
    • Julia : Har du Examensbevis?
    • Julia : Om du har Examensbevis från ett Högskoleförberedande gymnasieprogram och godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b är du behörig till ett stort antal olika Ekonomiprogram på högskolenivå. Utbud av högskoleutbildningar med start hösten 2018 fastställs till 15 mars 2018. Yrkeshögskoleutbud finns på www.yhguiden.se och ansökningarna till många yh har redan öppnat.
    • : Ja, ett examensbevis har jag. Tog studenten år 2014.
    • : Är ditt examensbevis från ett högskoleförberedande eller från ett yrkesprogram?
    • : Mitt examensbevis är utfärdat från ett gymnasium, borde förmodligen vara högskoleförberedande. Som sagt, var allt detta enbart en fråga och har gjort kompletteringar dvs, Matematik 2b och 3b där jag har godkänds betyg. Frågan var enbart om vad som behövs för exempelvis dem olika ingenjör programmen samt om vad dem olika ekonomiprogrammen har för meritvärden osv. Tack för era svar!
    Läs alla kommentarer