My
    Hej!
    Jag tar snart studenten och är inte så sugen på att läsa ett helt program redan i höst. Går det istället att söka och läsa flera enskilda kurser på 7,5 hp samtidigt? Om möjligt: gör man sin ansökning som vanligt på antagning.se?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej My!

    Det går bra att läsa fristående kurser på högskola/universitet och max antal högskolepoäng per termin som du kan bli antagen till är 45 hp. Det motsvarar 150% studietakt.

    Normal studietakt (heltid) = 30 hp per termin.

    På heltid kan du läsa fyra stycken 7.5 hp kurser samtidigt under en termin. "Krokset" är dock att få det att funka praktiskt. Det går bättre om alla eller de flersta kurser är på distans eller att det är en kurs på dagtid, en kurs på kvällstid och två - på distans.

    En annan fråga (om den är viktig för dig, vet jag inte men tänte nämna det i alla fall) - om Studiemedel (ekonomiskt stöd under dina högskolestudier). Om du t.ex söker flera kurser men kommer in bara på en 7.5 hp kurs till hösten 2016 - då läser du på 25% av studietakt och med det inte har rätt till studiemedel, men om den kursen är förlagt under halva terminen - då läser du en halvtermin på halvtid och under de veckor du studerar har rätt till halva studiemedel.

    Jag tror du redan känner till var du söker och det är via Antagning.se och alla kurser som syns i deras system söker du via dem. Om du hittar någon kurs, som inte syns på www.antagning.se - då kan det vara så att just den kursen söker man till högskola direkt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till med din högskoleansökan!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar!
    • : Kurserna jag är intresserad av är på distans. Men hur pusslar man ihop kurserna i sökningen. Man kommer väl endast in på sitt förstahandsval, hur vet systemet att jag vill läsa alla kurser samtidigt?
    • Milla : Systemet tar in dig på alla dina alternativ, med början på "ettan" - upp till dess att du får 45 hp per termin.