sara
    Hej! Jag tar studenten i år och jag har funderat på att vila i en termin. Jag är jätteintresserad av att läsa franska (grund nivå) bara för nöjes skull och skulle så gärna vilja göra det på höstterminen men jag vet inte hur jag ska göra. Vart ska man söka i så fall?

    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Så roligt att du är intresserad att läsa språk (franska)!

    Se på komvux i din kommun, där du är folkbokförd, om Moderna språk (franska) 1 erbjuds och sök i så fall.

    Flera ställen som man kan läsa språk på är olika studieförbund, som t.ex ABF, Vuxenskolan, Miroi och Folkuniversitetet (som traditionellt är "stor" på språk).

    Sedan kan man alltid bedriva självstudier. Om du har råd och möjlighet att åka till Frankrike för att läsa franska där - är också ngt. du kan fundera över. Rent kunskapsmässigt så vinner man mest på att resa till det landet, där språket talas, om man är "medelbra" på språket (inte nybörjare men inte super-proffs heller ;). Den som är "medelbra" på språket har de nödvändiga grunder och har möjlighet att utveckla sig mest inom det valda språket.

    Därför råder jag dig att komma först "en bit på väg" inom Franska - och sedan, om möjlighet finns, ta en resa till Frankrike - för att testa om du klarar dig på din franska och för att lära dig mycket mer inom språket.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar och lycka till med att lära dig franska och med allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för ditt hjälpsamma svar! Jag har också funderat på att ta en resa till Frankrike då jag kan prata lite, det kommer hjälpa tror jag :) /tack igen, mvh Sara
    • Anna : Tips: fundera på att kanske söka jobb som Au pair i Frankrike http://www.framtid.se/yrke/au-pair i en svensk eller engelskspråkig familj (i första hand) - då är du "på plats" där språket talas och kan öva hur mycket som helst! :)
    • Anna : Sedan finns det ett begrepp "arbetande gäst" då små hotell kan låta folk bo gratis mot att de jobbar med städ och matlagning på hotellet. Detta i fall du inte vill söka jobb som "au pair".