Agnes
    Hej! Min plan för gymnasiet är att läsa samhälle inrikting media, men i tvåan vill jag ha ett utbytesår till London och läsa Samhällsprogrammet där. Min fråga är, fungerar det eller måste man gå en ren Samhällskunskapslinje med inriktning på samhällsvetenskap?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,

    för att uppfylla kraven för examensbevis i Sverige, måste du ha godkända betyg i vissa kurser, ganska strikt reglerat är det också - det är endast ett fåtal "valbara kurser" men alla de valbara kurser är ändå svenska kurser, med svenska betygskriterier och svenska betyg, F - A skala.

    När man är utomIands och inte går i en svensk gymnasieskola, är det svårt att följa undervisning, och få betyg i kurserna. I så fall får du söka til Korrespondensgymnasiet>> som erbjuder studier på distans. Men om du läser åk1 på en "vanlig skola" som inte erbjuder distansstudier, har du rätt att få behålla din studieplats och komma tillbaka efter studier utomlands men du måste "ta vid" där du slutade förra året. Skola är inte skyldig att erbjuda dig läsa på distans under det året som du är borta och läser utomlands. Jag tror inte det går att ordna det så som du vill.

    För det första så kommer du bli upptagen med annat, än studier i de svenska kurserna, när du är utomlands.

    För det andra, så är dyrt för din skola att erbjuda dig handledning och prov på distans. Skola har inte resurser till det och kommer därför inte anpassa studier så som det skulle behövas för att du skulle kunna följa undervisning.

    I och för sig, om du på egen hand skaffar dig kunskaper i alla de kurser som du missar och gör prövningar i dem och får godkända betyg, då har du rätt att läsa vidare. I dagens läge kostar varje prövning 500 kr. Tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer, inte eleven. Rätt att göra prövningar under gymnasiestudier har eleven i 2 fall: om hen fick F betyg i kursen eller om hen inte hade möjlighet att läsa kursen.

    Vid vistelse utomlands, är det en bedömningsfråga om du hade eller inte hade möjlighet att läsa kurser... Man kan säga att det är ingen som tvingade dig åka utomlands, du kunde stanna i Sverige och läsa kurser. Och på så sätt kan man säga att du "hade möjlighet" att läsa kurser, och i så fall är inte din skola skyldig att erbjuda dig göra prövningar i kurser.

    Det är, som sagt, en bedömningsfråga.

    Jag har svårt att tro att din skola kommer med "öppna armar" erbjuda möjlighet att göra prövningar. Det är ganska omfattande arbete för lärare att förbereda prövningar. Risken är också ganska stor att eleven som inte läste kurser får ändå F betyg. Då blir det inte alls trevligt: du betalar pengar, gör prövning, får F betyg, och läraren har lagt massa tid på att förbereda det. Och alla är missnöjda med resultatet. Det är ett fullt möjligt scenario... ganska troligt att det kan tyvärr bli just så.

    Därför rekommenderar inte vi att planera för "studier på 200 %" - studier utomlands + samtidigt heltidsstudier i Sverige. Det kan förstöra elevens hälsa, att överanstränga sig så!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Förlåt jag glömde skriva det, om jag skulle läsa i London tänkte jag plugga på Svenska Skolan Londons gymnasie. De följer den svenska läroplanen OCH har en Samhällskunskapslinje. De skriver på din hemsida att man inte behöver gå om.
    • Julia : Det finns ju ingen anledning att misstro den svenska skolan i London! :) Menar du den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london ?
    • : Ja jag litar på dem! MEN jag skulle vilja veta om man måste gå ren Samhällskunskapslinje eller om man kan gå Sam med en inriktning som tillexempel media:)
    • Anna : För att uppfylla kraven för Examensbevis måste bland annat ALLA KURSER INOM EN AV INRIKTNINGAR vara betygsatta. Exakt vilka kurser olika skolor kan erbjuda - är det bara de enskilda skolorna som kan svara på. Om inte samma inriktning finns i London som du läser i Sverige kan det ev bli problem att få ihop rätt kurser till examensbevis. I så fall är frågan - kan rektor fatta beslut om individuellt anpassat program, när du kommer tillbaka till Sverige? Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tycker det är svårt att ge ett definitivt svar på din fråga. Det är bättre /enklare/ om samma inriktning i Sverige som i London. Eftersom skola i London erbjuder inriktnig "Samhällsvetenskap", då är det så att du troigtvis måste läsa den inriktning när du kommer till Sverige efter vistelse i London. Varför just samma inriktning?

    Så här ser reglerna ut - se i programplanen för samhällsvet.pr>> och för att uppfyIIa kraven för gymnasieexamen måste en elev ha betyg i samtliga kurser inom en av inriktningar. Inriktning på Samhällsvet.pr läses vanligtvis från åk2. I åk1 läser alla på SA samma kurser, oavsett senare inriktning /så brukar det vara på de flesta av skolorna/.

    I så fall blir det så här för dig: du läser kurser ur inriktning Samhällsvetenskap /för att det är bara den som erbjuds i London/ och när du kommer tillbaka och skrivs in i åk3 på din svenska skola - är det för sent för att fatt beslut för Individuellt anpassat program, för att det beslutet måste fattas innan utgången av åk2 /och i första hand om eleven byter program inom gymnasieskola/. Frågorna här är följande: Kan rektor på din svenska skola fatta beslut "proaktivt", innan du åker till London - om att du ska läsa Individuellt anpassat program? eller om det ev kankse går att "möblera om" i din individuellt studieplan så att du ändå uppfyller kraven för examensbevis, bl a du får betyg i Samtliga kurser inom en av inriktningar?

    Det är sådana detaljer som inte vi här på Fråga SYV kan svara på, för att det beror på.... de lokala förutsättningar på just de skolor där du kommer att läsa.

    Kort och gott: du kan inte läsa inriktning som inte erbjuds på en skoIa, dvs i London blir det /om inte de ändrar ngt. innan dess/ inriktning Samhällsvetenskap. När du kommer tillbaka till Sverige in i åk3 - är det logiskt att fortsätta inom samma inriktning för att uppfylla kraven för examensbevis. I annat fall blir du inte behörig till högskola, även om du har höga betyg i tillräckligt många gymnasiala kurser (för att du kommer inte uppfylla kravet på att ha betyg i SAMTLIGA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR).

    HOPPAS MITT SVAR BLIR TILL HJÄLP!

    ANNA

    Nu har jag samrått med en sakkunnig och fick svar att Programsturkturen kan frångås endast om rektor fattar besIut om IndividueIIt anpassat program. Det är ett undantag, och inte regeI. En eIev kan ej kräva att rektor fattar det besIutet.

    Det enkIaste, enIigt den sakkunnige, är om du går om åk2 vid ankonst tiII Sverige. Hen påpekar också att du har i så faII möjIighet att få bättre/djupare kunskaper och ännu högre betyg pIus att du Iäser "rätt inriktning" i Sverige i åk2 och 3.

    Jag tycker också att det finns kIara fördeIar för dig att inte snabba på "i onödan", utan ta det "som det kommer". Mindre stress, bättre kunskaper och högre betyg - är fördeIarna.

    NackdeIen är bara den att du bIir kIar med gymnasiet ett år senare, men "so what"? :) Ett år senare är du mognare, och bättre vet vad du viII. Du kommer att Iäsa om den deI under åk2 i så faII och har då tid och ork att t.ex skaffa sig extrajobb. Extrajobb = extrainkomst + arbetsIivserfarenhet.

    Jag tycker att i en sådan situation, om du absoIut viII bIi kIar med gymnasiet på 3 år, så skuIIe man fråga rektor på den gymnasieskoIa i Sverige där du kommer att ta ut ditt Examensbevis, men... vi vet ju idag inte viIken skoIa du kommer in på. Sedan kan rektor också byta jobb och du pratar idag med en rektor och när det är dags att komma tiIIbaka från utIandet kan det vara en annan rektor och eftersom det är ett UNDANTAG du viII få igenom, då är det individueIIt besIut och "på samma underIag" kan oIika besIut fattas, tyvärr... :(

    Sammanfattning:
    det kan inte garanteras att du med studier utomIands kan bIi kIar med gymnasiet på 3 år.