Ralleboyyyyy

    Jag går i årskurs två på gymnasiet och jag vill försöka läsa ikapp Svenska 2 och Engelska 6 ända från början innan denna årskurs är slut (valde bort svenska och engelska i början av årkurs två, dumt). Jag skriver det här 26/3/2018. Nu kommer min fråga, utifall jag inte skulle hinna med allt, kan jag då få två listor, en för Engelska 6 och en för Svenska 2 med alla uppgifter som kurserna innehåller och sedan då jobba under sommarlovet och när mitt tredje år börjar så lämnar jag in hela skiten till mina lärare så de får ta sin tid att rätta allt och sedan hoppa in med resten av treorna och läsa Svenska 3 och Engelska 7 med dem? Vill verkligen inte gå om en årskurs och förlora min älskvärda parallellklass, min motivation till att snabbläsa igenom hela båda kurserna sträcker sig upp till himmelen. Någon vägledning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om jag förstår dig rätt, läser du på ett yrkesprogram och ej "i tid" meddelade att du önskar läsa kurser för grundläggande behörighet - svenska 2, 3 och engelska 6.
    Engelska 7 krävs inte för behörighet till högskola. godkänt betyg i eng 7 ger meritpoäng, men det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng.
    Om du kan på din skola - under din gymnasietid - eller inte kan hinna läsa svenska 2, 3 och eng 6, kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Det svaret måste du få på din gymnasieskola.
    Å ena sidan så har eleverna på yrkesprogram Rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet; å andra sidan - så är det inte elevens rättighet att kräva att få speciell undervisning /upplägg för handledning/ i kurser som eleven fick erbjudande om att läsa, men valde "bort" och sedan kom på att hen vill läsa.

    Förhoppningsvis går det att fixa så att du skulle kunna läsa eng 6 nästa år, under åk3.
    Med svenska finns det ett problem - att hinna läsa svenska 2 och 3 innan nästa sommar.
    En kurs som skrivs in i din individuella studieplan kommer du har rätt att göra Prövning i. Mitt bästa råd till dig är att gå prata med syv på din skola snarast möjligt; du kan visa detta svar till din syv, om du vill. Om du av syv-en ej får ett svar som du kan förstå och acceptera, fråga rektor.
    Det är rektor som är ytterst ansvarig.

    Jag hoppas det går att lösa. Om du är beredd att kämpa och om du har lite tur /här menar jag schema-läggning.../ - skulle du kunna läsa svenska 2 och 3 samtidigt, under åk3. Just i svenska skulle det inte vara omöjligt att läsa 2 och 3 samtidigt. det är dock inte elevens rättighet, men jag hoppas, som sagt, att det skulle gå att ordna.
    Det du i så fall skulle kunna göra under sommarlovet - att läsa in alla de texter (böcker) som ingår som obligatorisk läsning i både svenska 2 och 3.
    Du kan också samråda med lärare i svenska.
    Vi på fråga syv kan inte lova dig att det kommer att gå att lösa, men vi hoppas det!
    Du får gärna återkomma med kommentarer till denna frågan eller med nya frågor! Vi önskar dig Lycka till!
    Bästa hälsningar

    ANNA