Anders
    Hej, frågar för en bekants räkning; hur kan man på det smidigaste sättet läsa in gymnasiekompetens på distans som vuxen. Situationen är som följer: en nu vuxen person hoppade av gymnasiet för ett antal år sedan, han hoppade av redan efter första "ring". Nu vill han få gymnasiekompetens men han jobbar heltid. Har ni några förslag?
    Tack på förhand!
    Anders A.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anders!

    Om din fråga handlar om att studera som vuxen /över 20 år gammal/ då är det på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du måste söka studier. Komvux kan erbjuda studier på flex, distans, dagtid och kvällstid. Man kan också, om man anser sig ha tillräckliga kunskaper, anmäla sig till Prövningar (då skaffar man sig kunskaper hur man vill och gör tester/prövningar).
    Jag råder dig i första hand undersöka frågan om du kan läsa mot ett Slutbetyg. Det är fördelaktigare för dig än att läsa mot Examensbevis. Slutbetyg får man ta ut senast 1 juli 2020.
    När du får svar från Rektor på komvux om du får läsa mot ett Slutbetyg, gör du planering med Studie- och yrkesvägledare på komvux.

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare