Hej Mathilda,

    skaffa sig gymnasiekompetens kan man, som vuxen, över 20 år - på komvux eller på en folkhögskola.

    Komvux - är det i den kommunen där man är folkbokförd. Kontakta komvux i din "hemkommun" och boka tid för studieplanering med SYV-en. Ta med dig dina tidigare betyg. Ni kommer tillsammans med syv-en göra en Individuell studieplanering.

    Men folkhögskolorna - alla, i hela Sverige, oavsett folkbokföringskommunen. folkhögskolornas gemensam hemsida heter www.folkhogskola.nu

    Om du menar att du vill bli en djursjukskötare >>, så är det en högskoleutbildning. Du behöver då få ut ditt examensbevis från komvux eller omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. För särskild behörighet behöver du ett antal specifika godkända betyg:

    Titta också gärna på flera yrken - som ex. djurvårdare-vid-djurpark >>>
    och också på Yrkeshögskoleutbildningar >>> (yrkeshögskola kan göra undantag och kan ta in Obehöriga) - därför är det inte fel att söka alla de yh som man finner vara av intresse. Hela utbud av yh-utb finns på www.yhguiden.se

    KomVux kan ha Djur-utbildningar på gymnasial nivå. det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som är i första hand lönt att titta på... detta för att det komvux i hemkommunen som får ekonomiskt stöd för att ge sina invånare utbildning; söker du komvux i en annan kommun - kan din kommun "stoppa" dig genom att neka betala ut Interkommunal ersättning; det är därför bra att på förhand fråga om din kommun har avtal med någon annan kommun där det finns djur-utbildningar på gymnasial nivå för vuxna.

    Du kan också kika på folkhögskolorna. Förutom allmänna linjer (där man läser för att få Gymnasiekompetens), kan även specifika djur-utbildningar finnas. Ex. på vilka kurser och sammansatta utbildningar som kan finnas på olika folkhögskolor är: Klaralvdalens-folkhogskola/Kurser/2018vt/natur--och-faunavard och Malungs-folkhogskola/Kurser/2018ht/fjall--och-vildmarksledare.

    Vänligen
    och med tips om veckans yrke - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och Temadagar i maj och juni: https://www.framtid.se/yrke/temadagar-i-maj
    https://www.framtid.se/yrke/temadagar-i-juni
    ANNA