Sandra
    Hej!
    Jag hoppade av skolan i december pga psykisk ohälsa och ska nu till hösten börja en yrkeslinje på gymnasiet. Jag undrar ifall det är möjligt på något sätt att läsa få kurser tills dess och få de avklarade då jag inte har en sysselsättning. Kan jag t.ex läsa biologi 1 och religionkunskap 1 tills hösten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    jag är inte säker att jag förstår dig rätt... undrar du om du kan nu, när du inte är inskriven i någon skola ändå studera?
    Om du inte är inskrivet i någon skola, kan du bedriva självstudier. För självstudier i matematik finns det en jättebra sida - www.matteboken.se

    Om du är inskriven eller ska bli inskriven i någon skola, då är det den studieplaneringen som finns på den skolan som du följer - individuell studieplan som du upprättar tillsammans med studie- och yrkesvägledare på din skola.

    Om det är så att du idag inte är inskriven på någon skola men vill ha lärarledd undervisning - be att få bli inskriven i skolan, ex. kanske du kan bli inskriven på IM; Individuellt alternativ >>>> där man kan, enligt individuell studieplan kombinera studier med praktik eller endast studera några få kurser.
    Du får gärna förklara lite mer kring din situation.
    Jag vet ju ingenting mer än det som du skriver i din fråga. Det är svårt att gissa exakt vad din situation är och vad du önskar.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    ANNA