Karolina
    Hej, jag går det estetiska programmet Bild och Form i årskurs 1 på gymnasiet. Jag trivs inte med varken programmet jag går eller skolan jag går. Jag vill byta skola och framförallt vill jag byta till sam-programmet. Men problemet är att jag nu har gått hela år 1 på bild o form programmet och för att jag ska kunna byta till sam-programmet i en annan skola till så saknar jag kurser. Jag saknar 100p Naturkunskap och 100p Geografi. Min fråga är, kan jag på något sätt läsa in dom här kurserna parallellt med gymnasiet, på ett lov eller på annat sätt? I så fall hur lång tid skulle det ta? Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som back upp plan, sök om till åk 1 nu under omvalsperioden !

    för övrigt gäller: byta program utan att söka om till åk1,  är inte en rättighet. Det kan gå om du har tur och det finns plats på Sam på den skola dit Du vill byta. Rektor kan ändå vägra ta in en ny elev men om du får ett Ja till byte, hjälper den nya skolan dig med alla praktiska saker.

    Kontakta rektor på SA på den skolan dit du vill byta. Lycka till!