Gustaf
    Hej,

    Jag har en högskoleförberedande gymnasieexamen från ett samhällsvetenskapligt program, med två utökade kurser á 100 poäng.

    Under gymnasiet var jag övertygad om att jag inte skulle läsa vidare något på universitetet som krävde behörighet i Matematik 3b, men nu har jag börjat tänka i andra banor. För att kunna läsa programmet Pol-Kand kräver de flesta universiteten behörighet i den ovan nämnda kursen. Jag har således undersökt saken och förstått att det finns flera flexibla möjligheter att läsa in den behörigheten via komvux på distans. Orosmolnet uppstår när jag har insett att detta skulle innebära att jag hamnar i en annan kvotgrupp, den med kompletterande gymnasiebetyg. Att jag hamnar i den kvotgruppen vid antagningen till Pol-kand förstår jag mycket väl, men kommer detta också påverka ansökningar till andra utbildningar? Säg till exempel att jag skulle vilja läsa ämneslärarutbildningen med ämneskombinationer som inte kräver Matte 3, hamnar jag också då i en annan kvotgrupp? Vidare, ger studier på komvux höjt meritvärdet?

    Vänliga hälsningar,
    Gustaf

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf,
    du undrar om du söker till högskoleutbildningar som inte kräver Matte 3, om du i så fall hamnar i BII- kvotgrupp?
    Svar: Nej.

    Vidare undrar du: "ger studier på komvux höjt meritvärdet?"
    Det är en fråga som inte går att ge ett kort svar på.
    Olika situationer finns, ex. om du utan studier på komvux inte är behörig då måste du läsa på komvux; ex. om din utbildning kräver matte 3 och du inte har det betyget i ditt examensbevis. Om du ex. har alla A betyg i ditt examensbevis men endast får E betyg i matte 3, kommer ditt meritvärde sänkas med ca "minus 0.4" ... men om det är tvärtom - en person har alla E betyg i sitt examensbevis men får A betyg i matte 3, då kommer jämförelsetal höjas med ca "plus 0.4"; dessutom om hen ej behöver matte 3 för särskild behörighet, kan hen även få + 0.5 i merit... då höjs meritvärde med ca + 0.9.
    Meritvärde kan både sänkas och höjas efter studier på komvux.
    Men betyg i nya kurser som inte ingår i examensbeviset och som skulle sänka meritvärde,  räknas inte in - om de ej krävs för behörighet. På så sätt är det ofarligt att läsa på komvux eller göra prövningar, kan man säga.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA