Hej Oscar,

    tyvärr är det så att svenska (eller svenska som andraspråk) 3 är en av kurserna i vilka det krävs lägst betyget E  - för att uppfylla kraven för gymnasieexamen, du kan läsa om det på Gymnasieguiden.se, snabblänk är här>>>

    Sista kompletteringsdag till högskoleutbildningar med start höstterminen 2016 är 20 juni. Om du innan 20 juni inte kan få godkänt betyg i svenska (eller SAS)3, får du besked OBEHÖRIG på din ansökan till högskola. Du kommer, alltså, inte bli antagen till någon högskoleutbildning.

    Högskola kan inte göra undantag för behörighetskraven. Yrkeshögskola kan. Du kan, om du vill, kika på www.yhguiden.se där det delvis finns Restplatser och delvis kan man hitta utbildningar där ordinarie ansökningstid ännu inte har löpt ut.

    För att få behörighet till högskola/universitet behöver du skaffa dig godkänt betyg i svenska 3 (eller SAS 3). Det kan du göra genom att läsa på komvux eller genom att göra Prövning>>

    När du får gokänt betyg i svenska 3, behöver du ansöka om Examensbevis. Det är just Examensbevis som krävs för att du ska ha Grundläggande behörighet (till högskolestudier i Sverige).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA