Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ulrika!
    Det är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du vänder dig till.
    De nya namnen på kurserna är Kemi 2 och Biologi 2.
    Det är 2 st. 100 poängskurser. På heltid läser man en 100 poängskurs på fem veckor. På distans eller "flex" kan man läsa ännu snabbare. Har man kunskaper, så kan läraren sätta betyg redan efter 2 veckor - om du hinner uppvisa dina kunskaper.
    Om komvux i din kommun erbjuder de kurser på "flex" och/eller distans - får du fråga komvux i din kommun. Det är olika i olika kommuner.

    Prövning är också en möjlighet. Läs på http://www.fragasyv.se/info/provning och det är också olika i olika kommuner. På vissa ställen (t.ex. Åsö Vuxengymnasium i Stockholm & Prövningsenheter i Göteborg) får man göra prövningar även om man är skriven i en annan kommun. På andra ställen måste man vara skriven just i en viss kommun för att få göra prövning. Kostnaden är 500 kr. per prövning.
    Om det går snabbare att läsa kurser eller göra prövningar, beror på...
    1. när kurser startar
    2. när prövningstillfällena blir

    Fördelen med att LÄSA KURSER är att du behöver inte betala 1000 kr. som du måste göra för prövningar + att du får undervisning. Till prövningar förbereder du dig på egen hand. Ibland kan man få viss handledning innan prövningen men det är väldigt olika på olika ställen hur mycket handledning man kan få.

    Extra info: kurser som du efterfrågar ingår även i Naturvetenskapliga basår på högskolor/universitet men där läser man på heltid i ett helt år. Du kan också se efter "Naturvetenskapligt termin" på www.studera.nu - om du vill. På en sådan utbildning får du inte gymnasiala betyg, men du får behörighet i de kurserna och kan söka vidare utbildningar som kräver godkända betyg i dem.

    Hälsningar
    Mikael SYV