Student
    Hej

    Jag har sökt ämneslärarprogrammet inriktning Svenska och på det universitetet jag har valt kan man välja andra-ämne senare in på utbildningen (efter något år har jag för mig). Jag vill välja samhällskunskap som mitt andra ämne men har inte behörigheten då jag inte har läst sam 2. Skulle jag kunna läsa sam 2 i september 2019 medan jag går universitetet för att sedan bli behörig till att välja samhällskunskap?

    Tack
    • Student : En till fråga: I framtiden om jag skulle vilja söka in till universitetet på nytt, vilken urvalsgrupp hade jag konkurrerat i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du kan läsa samhällskunskap 2 på komvux eller på en folkhögskola eller göra prövning i den kursen, samtidigt som du läser på universitetet. Samhällskunskap 2 läser man på komvux på heltid på fem veckor; på halvtid - på tio veckor eller på 25% studietakten på 20 veckor.

    om du senare söker till en annan universitetsutb., där samhällskunskap 2 inte krävs, blir det som om du inte läste samhällskunskap 2, då den kursen ej kommer räknas in eller på ngt sätt påverka ...

    • Student : Perfekt! Tack så mycket.
    • Anna : Lycka till!