Ayred

    Hej Jag går på ekonomiprogrammet åk2 och läste spanska 1 och 2 och ska börja med spanska3 nästa år men jag vill läsa spanska 4 för att få högre meritpoäng. Min lärare låter inte mig läsa 2 spanska kurser samtidigt. Så kan jag läsa spanska 3 under sommarlovet eller båda 3 och 4 samtidigt?

    • Mikael : Var skulle du kunna läsa kurser under sommarlovet? Komvux kan ha sommarkurser, men då måste du gå ut gymnasiet först. Var, förutom komvux, kan du läsa gymnasiala kurser under sommarlovet och få betyg i dem?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ayred,
    du kan alltid bedriva självstudier - under sommarlovet eller när som... Har man Kunskaper, kan man få betyg genom en prövning. Efter gymnasiet kan du göra prövningar i alla städer, även i de där du inte bor eller är folkbokförd.
    Det kan också finnas möjlighet (förhoppnigsvis) att läsa spanska 4 på komvux - fråga på komvux i din kommun, men du måste först "går ut" gymnasiet för att kunna läsa på komvux.

    Att läsa två språkkurser i samma språk samtidigt
    Man brukar inte göra det, men om eleven är mycket duktig och uppvisar djupa och omfattande kunskaper, så har det hänt (som ett undantag) att eleven fick betyg i t.ex spanska 3 och 4 samtidigt - trots att hen läste endast en lägre kurs. Nackdelen i detta är att det är mycket ovanligt att kunna få högsta betyget (A) om man läser så snabbt;
    Betyg i kurser som ger dig meritpoäng kommer också räknas in i ditt jämförelsetal, därför vinner du på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser, även i kurser som ger meritpoäng.

    • : Hej Ayred, jag ska själv göra prövningar i olika ämnen och tänkte bara säga att jag hittat information om folk som gjort prövningar fast de gått i grundskolan. Så jag är helt säker på att du kan göra prövningar nu fastän du går på gymnasiet. Du behöver inte vänta tills du tagit studenten. Ta kontakt med en skola som kan erbjuda dig en prövning i din hemkommun. Du kan te.x ta kontakt med din vuxenutbildning och fråga vilka skolor de har avtal med. Lycka till!!!
    • Mikael : När man är inskriven på gymnasiet, har man inte rätt att göra prövningar på andra ställen än sin egen skola. De personer du känner, Ana, som endast gick ut grundskolan - måste vara utan skola (inte var inskrivna på någon skola) när de gjorde prövningar. Det är i alla fall de regler som vi på Fråga SYV känner till.
    • : Då vet jag Mikael, tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    • :

      Ayred, om du ska göra prövningar (om du känner att du är duktig på spanska) skulle du kunna kolla med din lärare om skolan erbjuder det. Om läraren säger nej till dig kan du också kolla med rektorn eftersom du har rätt till att göra prövningar (jag har dock för mig att detta måste ske efter studenten, inte helt säker.). Men annars rekommenderar jag dig att läsa det på komvux, det är onödigt att betala 500:- för en prövning som är mycket svårare än om man läser kursen på komvux (+ du får csnbidrag om du vill det). Om du tar studenten om ett år, på sommaren och velar mellan prövning alt. komvux så välj komvux eftersom du ändå inte har bråttom någonstans. Om du vill söka till något program till våren kolla med komvux så du hinner få betyget innan. Annars om du tänkt söka något till hösten året efter studenten, läs spanska 4 på komvux och tänk inte på tiden.

    • Anna : Tack, Ana! Prövningar har en gymnasieelev rätt att göra i två fall: om man fick F betyg eller om kursen finns i elevens studieplan men undervisning ej kan erbjudas och i alla andra fall är det frivilligt för skolan att erbjuda prövning, men visst kan man fråga på skolan om det. Det är rektors beslut som gäller men eleven kan gå vis SYV eller lärare.
    Läs alla kommentarer