Elinor
    Hej!

    Jag planerar att söka in till sjuksköterskeprogrammet till våren 2019 men först måste jag läsa in matte och naturvetenskap.

    På gymnasiet läste jag matte 1b och blev godkännd men fick F i matte 2b. Kan jag nu välja att läsa matte 2a på komvux? Har nämligen hört att den ska vara lite enklare.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elinor,

    ja, det går bra att läsa matte 2a och du blir med godkänt betyg i matte 2a behörig till sjuksköterskeprogrammet och ja! den kursen är lite enklare/lättare.
    Du kan också först läsa eller göra prövning i matte 1a. Får du högre betyg i matte 1a, kommer det betyget räknas in - i stället för betyget i matte 1b och så blir det också bra repetition inför studier i matte på nivå 2.
    Du kan tyvärr få ett Nej på komvux då du redan har godkänt betyg i matte på nivå 1 - att läsa matte 1a. Du kan i så fall repetera på egen hand - på www.matteboken.se